Dossier slecht bereik

Inleiding

Dossier slecht bereik

We doen van alles met onze smartphones: het nieuws lezen, skypen, facebooken, whatsappen of spelletjes spelen. Naast al deze handige mogelijkheden is bellen natuurlijk een van de meest cruciale functies van een telefoon: belangrijk dus dat dit makkelijk en soepel verloopt. Het is natuurlijk ontzettend frustrerend als je geen bereik meer hebt en je telefoongesprek opeens wegvalt. Er zijn een aantal dingen die het bereik van je mobiele netwerk beïnvloeden en mogelijk een slecht bereik veroorzaken.


Oorzaken slecht bereik

Oorzaken slecht bereik

Er zijn een aantal factoren die van invloed kunnen zijn op je bereik:

  • Locatie. Als je belt vanuit een hutje op de hei kan het zijn dat je slecht bereik hebt. In afgelegen gebieden staan vaak minder zendmasten, waardoor je minder goed bereik hebt met je telefoon.
  • Omgeving. Naast de locatie kan je omgeving ook van invloed zijn op je bereik. In een tunnel of tussen hoge gebouwen komt het signaal slechter door.
  • Isolatie. Goed geïsoleerde gebouwen zijn een andere oorzaak voor weinig of slecht bereik. Dit is vaker het geval in nieuwbouw-kantoorcomplexen.
  • Dekking provider. De meeste telecomproviders hebben een goede landelijke dekking. Deze is echter nooit perfect en er zullen altijd delen in Nederland zijn waar je minder goed bereik hebt. Dit gaat, zoals onder het eerste puntje genoemd, vaak om afgelegen gebieden. Heb je hier structureel last van? Kijk dan hier.
  • Storing provider. Het kan voorkomen dat je slechte of afwezige bereik veroorzaakt wordt doordat er bij je telecomprovider net een storing is. Vaak kun je op de website van je provider checken of dit zo is en wanneer ze denken dat het weer opgelost is.

Hoe verbeter je zelf slecht bereik?

Wat kun je doen bij slecht bereik

Heb je last van slecht bereik, dan kun je met de volgende stappen proberen om het op te lossen:

  • Start je telefoon opnieuw op. Je telefoon is een soort mini-computer. Het kan zijn dat het werkt om je toestel even opnieuw op te starten. Je kunt het beste je telefoon even helemaal uitzetten en dan de simkaart eruit halen. Vaak lost het opnieuw opstarten van je telefoon je probleem op.
  • Voer een sim-test uit. Met deze test kijk je of het probleem bij je simkaart ligt of bij je telefoon. Haal je simkaart uit je toestel en doe het kaartje in een ander toestel. Zo kun je zien waar het probleem ligt. Als die andere telefoon wél goed bereik heeft met jouw kaart ligt het aan je toestel en niet aan de simkaart of de (dekking van de) provider.
  • Verander je locatie. Isolatie kan, zoals eerder gezegd, een grote oorzaak zijn. Het is daarom aan te raden om even naar buiten te gaan wanneer je slecht bereik hebt. Probeer ook eens tijdens een belletje rond te lopen in huis of op kantoor om de plek met de beste signaalsterkte te vinden.
  • Controle storing provider. Het kan zijn dat je provider last heeft van een storing. Kijk even op de website van je telecomprovider: hier staat aangegeven of er een storing is of niet. Als dit het geval is, dan weet je waar de oorzaak van je slechte signaal ligt.

Dekking grensstreek

Dekking grensstreek

Wanneer je in de grensstreek woont of werkt ken je ongetwijfeld het probleem met overschakeling naar het buitenlandse netwerk. Dit komt doordat binnenlandse netwerken op bepaalde plekken in de grensstreek slecht tot geen bereik hebben, of in ieder geval minder dekking dan het buitenlandse signaal.

Alle telefoons zijn ingesteld om automatisch verbinding te maken met het netwerk dat het sterkste signaal heeft. Omdat er in de grensstreek niet altijd optimale dekking van binnenlandse providers is, kan het gebeuren dat je telefoon automatisch overschakelt op een buitenlands netwerk dat een sterker signaal heeft.


Dekkingsproblemen bij je provider

Vrijwel alle telecomproviders hebben tegenwoordig een goede landelijke dekking. Heel soms kan het voorkomen dat je bij je provider in je woonplaats een minder goed bereik hebt. Wanneer je dekkingsproblemen ervaart, is het soms mogelijk om vervroegd over te stappen naar een andere provider. Je hoeft dan niet te wachten tot het einde van je contract. Heb je structureel last van slecht bereik? Neem dan contact op met je provider. Je provider zoekt dan voor je uit hoe deze dekkingsproblemen ontstaan en of er een oplossing mogelijk is. Als je provider bevestigt dat er inderdaad sprake is van dekkingsproblemen, mag je vervroegd weg bij deze provider. Je kunt je telefoonnummer dan meenemen naar een andere provider door via Belsimpel een nieuw abonnement aan te vragen.