Een van de belangrijkste functies van smartphones is natuurlijk de mogelijkheid om te internetten. Applicaties maken constant verbinding met het internet om informatie binnen te halen of te verzenden, zodat ze je notificaties kunnen sturen. Door de grote hoeveelheid applicaties die op smartphones zijn geïnstalleerd en gebruikmaken van het internet, kan het verbruik hoog oplopen. Datagebruik wordt vaak gemeten in MB’s, waarbij 1000 MB gelijk is aan 1 GB. Het mobiele verbruik bestaat uit de hoeveelheid verzonden en ontvangen MB’s via het netwerk van je provider. Bij veel abonnementen kies je zelf de grootte van je internetbundel. Dit bepaalt hoeveel data je mag verbruiken volgens de voorwaarden van je abonnement.
Omdat dit allemaal best verwarrend kan zijn heeft Belsimpel.nl een dossier voor je samengesteld. Je vindt hier onder andere een aantal handige tips rondom mobiel internetverbruik. We leggen uit hoe je je smartphone zo efficiënt mogelijk instelt, waardoor je bespaart op je internetverbruik. Dit scheelt weer in de maandelijkse kosten! Instellingen kunnen verschillen per besturingssysteem; in zo’n geval geven we dit aan met de kopjes Android, iOS en Windows Mobile
Tip! Belsimpel heeft een handige app ontwikkeld waarmee je grip op je verbruik krijgt. De app In Control is je persoonlijke datacoach, die je helpt om optimaal gebruik te maken van je bundel. Zo hoef je nooit meer onverwachte kosten te hebben!
Zodra je mobiele data aan hebt staan en verbonden bent met het mobiele netwerk van je provider, verbruik je mobiele data. Het is makkelijk te controleren of je mobiele data aanstaat. Vaak zie je een icoontje in de statusbalk bovenin je telefoon om aan te geven dat je mobiele data verbruikt. Dit icoontje bestaat vaak uit een 3G/4G logo. Je kunt dit op de volgende manieren handmatig controleren:
Android
iOS
Windows Mobile
Er is een onderscheid tussen actief gebruik van internet en gebruik op de achtergrond.
Het actief gebruiken van data komt voor wanneer je bijvoorbeeld een internetpagina bezoekt, een berichtje via Whatsapp verstuurt en een filmpje via YouTube bekijkt.
Bepaalde applicaties kunnen daarnaast op de achtergrond actief zijn, ook wanneer je ze niet zelf gebruikt. Deze apps verversen op de achtergrond, door verbinding te maken met internet. Ze controleren of er nieuwe berichten of updates zijn om je hiervan notificaties te kunnen sturen. Het gaat hier om zogenaamde push-notificaties die je ook ontvangt wanneer een applicatie niet geopend is. Voorbeelden hiervan zijn applicaties voor e-mail, WhatsApp, Facebook, Twitter, Snapchat of een bericht van een nieuwsapp.
Het verschilt per smartphone hoeveel internet wordt verbruikt voor bepaalde applicaties en in het algemeen. Dit datagebruik kan onder andere worden beïnvloed door de schermresolutie van je telefoon.
Websites, video’s en andere applicaties worden vaak automatisch aangepast op je schermresolutie. Dit betekent dat een video op een scherm van 1920x1080 pixels in hogere kwaliteit wordt weergegeven dan op een scherm van 800x480 pixels. De hogere kwaliteit brengt een hoger dataverbruik met zich mee. Dit is ook één van de redenen dat tablets en smartphones met een hogere schermresolutie meer data verbruiken dan kleinere.
Hoeveel je precies met je databundel kunt doen, hangt ook af van wat je ermee doet. Filmpjes van YouTube of websites met veel afbeeldingen bestaan uit veel data en kosten hierdoor meer MB’s. Hieronder hebben we een indicatie van het verbruik voor je op een rijtje gezet:
Activiteit | Gemiddeld verbruik |
WhatsApp (alleen tekst) | 0,01 MB per bericht |
WhatsApp (foto's versturen) | 1 MB per foto |
E-mail (alleen tekst) | 0,01 MB per e-mail |
200 kB per update | |
200 kB per update | |
Snapchat | 50 kB per foto |
Website bekijken | 1 MB per pagina |
Foto uploaden of mailen | 1 MB per foto |
Muziek streamen in hoge kwaliteit (bijvoorbeeld Spotify) | 2 MB per minuut |
Video's streamen (bijvoorbeeld YouTube) | 5 MB per minuut |
Videobellen (bijvoorbeeld Skype) | 3 MB per minuut |
Apps downloaden | 5 tot 100 MB per app |
Let op: Bovenstaande snelheden en toepassingen zijn slechts indicaties. In individuele gevallen kan het dataverbruik sterk afwijken. Wil je je geen zorgen meer maken over de hoeveelheid data die je verbruikt? Kies dan voor een mobiel internet abonnement met een ruime datalimiet of maak gebruik van een wifi-netwerk.
Hieronder vind je een aantal tips waarmee je het verbruik van je databundel van je abonnement kunt beperken
Wat gebeurt er als je je databundel volledig hebt verbruikt? Dit verschilt per provider. Sommige providers schakelen in dit geval de internetsnelheid omlaag, zonder daarvoor extra kosten te rekenen. Zo wordt je bijvoorbeeld teruggeschakeld van 14,4 MB/s naar 64 kB/s. Andere providers rekenen een buitenbundeltarief per MB.
Providers die de snelheid verlagen, zonder extra kosten:
Provider | Snelheid |
KPN | 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid* |
Odido | 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid* |
Vodafone | 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid** |
* Ook mogelijk een MB-aanvuller te kopen met je gebruikelijke internetsnelheid.
** Let op: hiervoor moet je eerst de 'BloX Beperkt Internet' aanzetten, anders wordt er een buitenbundeltarief gehanteerd!
Providers die een buitenbundeltarief hanteren:
Provider | Tarief |
Ben | €0,30 per MB* |
Lebara | €0,10 per MB* |
Simpel | €0,15 per MB* |
Simyo | €0,15 per MB |
* Ook mogelijk een MB-aanvuller te kopen met je gebruikelijke internetsnelheid.
hollandsnieuwe is een uitzondering. Deze provider zet internet volledig stop na het verbruiken van de bundel. Je maakt pas weer gebruik van het internet wanneer je een extra bundel aanschaft, of er een nieuwe maand is aangebroken.
Bij sommige providers is het mogelijk om maandelijks je abonnement aan te passen naar een hogere of lagere internetbundel. Daarvoor kun je terecht in je persoonlijke omgeving op de website van je provider.
Android
iOS
Windows Mobile
In de persoonlijke omgeving op de website van je provider bekijk je hoeveel data je in een bepaalde maand hebt verbruikt. Sommige providers bieden in de Google Play Store, Apple Store of Windows Store ook mobiele applicaties aan. Hiermee houd je je verbruik gemakkelijk bij.
Provider | Naam applicatie | Beschikbaar voor |
Ben | Ben App | iOS, Android |
Budget Mobiel | Budget Mobiel | iOS, Android |
hollandsnieuwe | hollandsnieuwe | iOS, Android |
Lebara | MyLebara | iOS, Android |
KPN | MijnKPN | iOS, Android, Windows Mobile |
Odido | Odido | iOS, Android |
Simpel | Mijn Simpel | iOS, Android |
Simyo | Mijn Simyo | iOS, Android |
Vodafone | My Vodafone | iOS, Android |
In de instellingen van je smartphone bekijk je daarnaast hoeveel internet de applicaties afzonderlijk gebruiken. Zo heb je een snel overzicht van de applicaties die de meeste mobiele data verbruiken. Hierop kun je je internetgedrag eventueel aanpassen. Het is handig hierbij aan het begin van de maand je data te wissen. Zo begin je voor de huidige maand op nul en krijg je een realistisch overzicht van je verbruik.
Bij iPhones stel je via Instellingen > Mobiel netwerk > Gebruik mobiele data per applicatie in of je wilt dat deze applicatie gebruikmaakt van mobiel internet. Als je dit uitschakelt, wordt deze app pas weer actief op het moment dat je verbinding maakt met wifi. Dit betekent echter ook dat je pas dan weer notificaties van die applicatie ontvangt. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat YouTube en Spotify, twee grootverbruikers, niet werken via het mobiele netwerk. Zodra je één van deze applicaties opent terwijl je niet met wifi verbonden bent, ontvang je een melding ter herinnering. Zo voorkom je dat je per ongeluk een film bekijkt of muziek streamt via je databundel.
Sluit applicaties af wanneer je ze niet meer nodig hebt. Zo verbruiken ze geen MB’s doordat ze op de achtergrond actief blijven.
Via de instellingen bepaal je of applicaties überhaupt op de achtergrond actief mogen zijn. Een andere optie is om dit alleen toe te staan wanneer je verbonden bent met een wifi-netwerk. Via de volgende menu’s zet je per applicatie het achtergrondverbruik aan- of uit:
Android
iOS
Windows Phone
Wanneer je op je smartphone WhatsApp of e-mail gebruikt, bestaat de kans dat je een groot bestand ontvangt. Bij WhatsApp beslis je zelf of je bestanden automatisch wilt ontvangen. Je hebt hier de keuze uit ‘Nooit automatisch’, ‘Alleen via Wi-Fi’ of ‘Via zowel Wi-Fi als mobiele data’. Dit stel je in via Instellingen > Chatinstellingen > Media automatisch downloaden.
Vaak heeft je e-mailapplicatie ook verschillende manieren om in te stellen hoe vaak er op nieuwe mails gecontroleerd wordt. Push betekent dat je op je smartphone een notificatie krijgt zodra er e-mails binnenkomen op je e-mailaccount. Je krijgt in dat geval meteen een notificatie. Vaak zijn ook andere schema’s mogelijk voor het controleren op nieuwe e-mail. Dan krijg je de meldingen bijvoorbeeld per half uur, per uur of alleen handmatig. In het laatste geval wordt e-mail alleen binnengehaald wanneer je zelf de e-mailapplicatie opent.
Facebook heeft de optie om video’s op je tijdlijn automatisch af te spelen, waardoor de applicatie het verbruik drastisch verhoogt. Gelukkig is er de optie om dit uit te schakelen:
Android
iOS
Windows Mobile
Ook voor Instagram is dit uit te schakelen. Dit verloopt via de applicatie zelf: Instellingen > Video's > Gegevensgebruik > Vooraf laden alleen via Wi-Fi.
De grootte van updates en applicaties varieert van enkele tientallen tot wel honderden MB’s. Daarom is het begrijpelijk als je deze liever niet downloadt via je mobiele data. Dit schakel je uit in de instellingen:
Android
iOS
Windows Mobile
Veel websites hebben een mobiele versie, naast de gebruikelijke desktop versies. Vaak wordt de mobiele versie automatisch geladen. Maar je kunt ook instellen dat je telefoon standaard de desktop-versie opent. Dit raden we echter niet aan als je zuinig bent op je MB’s. De mobiele website is namelijk geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, deze laadt vaak sneller en verbruikt minder data.
Zet in het buitenland je mobiele netwerkontvanger uit of kies voor een speciale buitenlandbundel. Als deze bundels beschikbaar zijn, activeer je deze vaak via je persoonlijke omgeving op de website of in de app van je provider.
Bij updates is een besturingssysteem verbeterd. Ontwikkelaars proberen constant om besturingssystemen efficiënter te maken. Daaronder valt ook het internetverbruik. Daarom is het aan te raden altijd updates uit te voeren. Denk er wel aan om deze updates uit te voeren als je met het wifi-netwerk verbonden bent!.
Synchronisatie zorgt ervoor dat zaken als je contacten, notities, agenda en foto’s gesynchroniseerd worden met bijvoorbeeld je Samsung-account of iCloud. Dit is vaak een proces dat op de achtergrond verloopt, maar wel data verbruikt. De instellingen voor synchronisatie vind je hier:
Android
iOS
Windows Mobile
Een voorbeeld is het automatisch synchroniseren van foto’s naar je Dropbox. Dit betekent dat alle foto’s, ook welke je zelf hebt verwijderd van je toestelgeheugen, in je Dropbox terechtkomen. Wanneer je regelmatig foto’s maakt, loopt de hoeveelheid verbruikte MB’s snel op.
Veel smartphones maken gebruik van A-GPS (Assisted Global Positioning System). Dit verloopt via GPS-satellieten die worden ondersteund door andere bronnen, zoals wifi of mobiele zendmasten. In het geval dat je locatievoorzieningen aan hebt staan, kan je smartphone daarvoor dus gebruikmaken van het mobiele netwerk. Je beslist vaak zelf welke applicaties je wilt toestaan je locatie te gebruiken. De locatievoorzieningen beheer je via:
Android
iOS
Windows Phone
Heb je een nieuw abonnement afgesloten of ben je overgestapt? Dan raden we aan om pas gebruik te maken van mobiel internet nadat je abonnement officieel is ingegaan. Wanneer je je sim-kaart eerder dan dat moment gebruikt voor bijvoorbeeld mobiel internet, worden vaak hoge kosten berekend voor internetten, bellen en sms’en.
Bij Android en Windows kan je een datalimiet instellen. Zo stel je met behulp van een rode lijn een limiet in. Je ontvangt een waarschuwing wanneer deze limiet is bereikt. Let er hierbij wel op dat je deze limiet aan het begin van de maand instelt, om overschrijden van je databundel te voorkomen.
Android
iOS
Windows Mobile