Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Dossier Datagebruik

Inleiding

Een van de belangrijkste functies van smartphones is natuurlijk de mogelijkheid om te internetten. Applicaties maken constant verbinding met het internet om informatie binnen te halen of te verzenden, zodat ze je notificaties kunnen sturen. Door de grote hoeveelheid applicaties die op smartphones zijn geïnstalleerd en die gebruikmaken van het internet, kan het verbruik hoog oplopen. Datagebruik wordt vaak gemeten in MB’s, waarbij 1000 MB gelijk is aan 1 GB. Het mobiele verbruik bestaat uit de hoeveelheid verzonden en ontvangen MB’s via het netwerk van je provider. Bij veel abonnementen kies je zelf de grootte van je internetbundel. Dit bepaalt hoeveel data je mag verbruiken volgens de voorwaarden van je abonnement.

Omdat dit allemaal best verwarrend kan zijn heeft Belsimpel.nl een dossier voor je samengesteld. Je vindt hier onder andere een aantal handige tips rondom mobiel internetverbruik. We leggen uit hoe je je smartphone zo efficiënt mogelijk instelt, waardoor je bespaart op je internetverbruik. Dit scheelt weer in de maandelijkse kosten! Instellingen kunnen verschillen per besturingssysteem; in zo’n geval geven we dit aan met de kopjes Android, iOS en Windows Mobile


Data in- of uitschakelen

Zodra je mobiele data aan hebt staan en verbonden bent met het mobiele netwerk van je provider, verbruik je mobiele data. Het is makkelijk te controleren of je mobiele data aanstaat. Vaak zie je een icoontje in de statusbalk bovenin je telefoon om aan te geven dat je mobiele data verbruikt. Wil je dit handmatig controleren? Dat kan op de volgende manieren:

Android

  • Apps > Instellingen > Draadloos en netwerken > Mobiele netwerken > Zet “Mobiele data” of “Gegevenstoegang” aan/uit.

iOS

  • Instellingen > Mobiel netwerk > Klik op het schuifje achter “Mobiele data” om je data aan of uit te zetten.

Windows Mobile

  • Instellingen > Mobiel netwerk & Simkaart > “Dataverbinding” laat je je data in- of uitschakelen.

Soorten datagebruik

Er is een onderscheid tussen actief gebruik van internet en gebruik op de achtergrond.

Het actief gebruiken van data komt voor wanneer je bijvoorbeeld een internetpagina bezoekt. Ook apps zoals WhatsApp, Facebook of Snapchat en het versturen van e-mails gebruiken mobiele data.

Bepaalde applicaties kunnen daarnaast op de achtergrond actief zijn, ook wanneer je ze niet zelf gebruikt. Deze blijven op de achtergrond verversen, door verbinding te maken met internet. Ze controleren of er nieuwe berichten of updates zijn om je hiervan notificaties te kunnen sturen. Het gaat hier om zogenaamde push-notificaties, die je ook ontvangt wanneer een applicatie niet geopend is. Voorbeelden hiervan zijn applicaties voor e-mail, WhatsApp, Facebook, Twitter, Snapchat of een bericht van een nieuwsapp.


Verschillend internet verbruik per toestel

Het verschilt per smartphone hoeveel internet wordt verbruikt voor bepaalde applicaties en in het algemeen.

Websites en video’s worden vaak automatisch aangepast op je schermresolutie. Dit betekent dat een video op een scherm van 1920x1080 pixels in hogere kwaliteit wordt weergegeven dan op een scherm van 860x480 pixels. De hogere kwaliteit brengt een hoger dataverbruik met zich mee. Hetzelfde kan gelden voor webpagina’s en andere applicaties. Dit is ook één van de redenen dat tablets en smartphones met een hogere schermresolutie meer data verbruiken dan kleinere.


Gemiddeld verbruik

Hoeveel je precies met je databundel kunt doen, hangt ook af van wat je ermee doet. Filmpjes van YouTube of websites met veel afbeeldingen bestaan uit veel data en kosten hierdoor meer MB’s. Hieronder hebben we een indicatie van het verbruik voor je op een rijtje gezet:

Activiteit Gemiddeld verbruik
WhatsApp (alleen tekst) 0,01 MB per bericht
WhatsApp (foto's versturen) 1 MB per foto
E-mail (alleen tekst) 0,01 MB per e-mail
Facebook 200 kB per update
Twitter 200 kB per update
Snapchat 50 kB per foto
Website bekijken 1 MB per pagina
Foto uploaden of mailen 1 MB per foto
Muziek streamen in hoge kwaliteit (bijvoorbeeld Spotify) 2 MB per minuut
Video's streamen (bijvoorbeeld YouTube) 3 MB per minuut
Videobellen (bijvoorbeeld Skype) 3 MB per minuut
Apps downloaden 5 tot 20 MB per app

Let op: Bovenstaande snelheden en toepassingen zijn slechts indicaties. In individuele gevallen kan het dataverbruik sterk afwijken. Wil je je geen zorgen meer maken over de hoeveelheid data die je verbruikt? Kies dan voor een mobiel internet abonnement met een ruime datalimiet.


Tips & tricks om je datagebruik te beperken

Hieronder vind je een aantal tips waarmee je het verbruik van je databundel van je abonnement kunt beperken

1. Bekijk de voorwaarden van je abonnement

Wat gebeurt er als je je databundel volledig hebt verbruikt? Dit verschilt per provider. Sommige providers schakelen in dit geval de internetsnelheid omlaag, zonder daarvoor extra kosten te rekenen. Zo wordt je bijvoorbeeld teruggeschakeld van 14.4 MB/s naar 64 kB/s. Andere providers rekenen een buitenbundeltarief per MB.

Providers die de snelheid verlagen, zonder extra kosten:

Provider Snelheid
KPN 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid
T-Mobile 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid*
Vodafone 64 Kb/s downloadsnelheid, 32 Kb/s uploadsnelheid**

* Ook mogelijk een MB-aanvuller te kopen met je gebruikelijke internetsnelheid.

** Let op: hiervoor moet je eerst de 'BloX Beperkt Internet' aanzetten!


Providers die een buitenbundeltarief hanteren:

Provider Tarief
Ben €0,30 per MB
Simpel €0,15 per MB
Simyo €0,15 per MB

Telfort, Tele2 en hollandsnieuwe zijn uitzonderingen. Deze providers zetten internet volledig stop na het verbruiken van de bundel. Je maakt pas weer gebruik van het internet wanneer je een extra bundel aanschaft, of er een nieuwe maand is aangebroken.

Bij sommige providers is het mogelijk om maandelijks je abonnement aan te passen naar een hogere of lagere internetbundel. Daarvoor kun je terecht in je persoonlijke omgeving op de website van je provider.


2. Bekijk je internetinstellingen en verbruik

Android

  • Apps > Instellingen > Gegevensgebruik/Datagebruik

iOS

  • Instellingen > Mobiel netwerk

Windows Mobile

  • Open het menu, door vanaf het startscherm naar links te vegen > klik vervolgens op Data Sense

In de persoonlijke omgeving op de website van je provider bekijk je hoeveel data je in een bepaalde maand hebt verbruikt. Sommige providers bieden in de Google Play Store, Apple Store of Windows Store ook mobiele applicaties aan. Hiermee houd je je verbruik gemakkelijk bij.

Provider Naam applicatie Beschikbaar voor
Ben Ben App iOS, Android
hollandsnieuwe hollandsnieuwe iOS, Android
KPN MijnKPN iOS, Android, Windows Mobile
Simpel Mijn Simpel Android
Simyo Mijn Simyo iOS, Android
Tele2 MijnTele2 App iOS, Android
Telfort Mijn Telfort iOS, Android
T-Mobile My T-Mobile iOS, Android
Vodafone My Vodafone iOS, Android, Windows Mobile
Ziggo Ziggo Mobiel iOS, Android

In de instellingen van je smartphone bekijk je daarnaast hoeveel internet de applicaties afzonderlijk gebruiken. Zo heb je een snel overzicht van de applicaties die de meeste mobiele data verbruiken. Hierop kun je je internetgedrag eventueel aanpassen. Het is handig hierbij aan het begin van de maand je data te wissen. Zo begin je voor de huidige maand op nul en krijg je een realistisch overzicht van je verbruik.

Bij iPhones stel je via Instellingen > Mobiel netwerk > Gebruik mobiele data per applicatie in of je wilt dat deze applicatie gebruikmaakt van mobiel internet. Als je dit uitschakelt, wordt deze app pas weer actief op het moment dat je verbinding maakt met WiFi. Dit betekent echter ook dat je pas dan weer notificaties van die applicatie ontvangt. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat YouTube en Spotify, twee grootverbruikers, niet werken via het mobiele netwerk. Zodra je één van deze applicaties opent terwijl je niet met WiFi verbonden bent, ontvang je een melding ter herinnering. Zo voorkom je dat je per ongeluk een film bekijkt of muziek streamt via je databundel.

3. Sluit onnodige applicaties volledig af en bepaal welke applicaties actief mogen blijven op de achtergrond

Sluit applicaties af wanneer je ze niet meer nodig hebt. Zo verbruiken ze geen MB’s doordat ze op de achtergrond actief blijven.

Via de instellingen bepaal je of applicaties überhaupt op de achtergrond actief mogen zijn. Een andere optie is om dit alleen toe te staan wanneer je verbonden bent met een WiFi-netwerk. Via de volgende menu’s zet je per applicatie het achtergrondverbruik aan- of uit:

Android

  • Apps > Instellingen > Gegevensgebruik/Datagebruik > Menuknop > Achtergrondgegevens beperken

iOS

  • Instellingen > Algemeen > Ververs apps op achtergrond

Windows Phone

  • Instellingen > Systeem > Batterijbesparing > Verbruik > Apps weergeven die op de achtergrond kunnen worden uitgevoerd

4. Bekijk je e-mail- en WhatsApp-instellingen

Wanneer je op je smartphone WhatsApp of e-mail gebruikt, bestaat de kans dat je een groot bestand ontvangt. Bij WhatsApp beslis je zelf of je bestanden automatisch wilt ontvangen. Je hebt hier de keuze uit ‘Nooit automatisch’, ‘Alleen via Wi-Fi’ of ‘Via zowel Wi-Fi als mobiele data’. Dit stel je in via Instellingen > Chatinstellingen > Media automatisch downloaden.

Vaak heeft je e-mailapplicatie ook verschillende manieren om in te stellen hoe vaak er op nieuwe mails gecontroleerd wordt. Push betekent dat je op je smartphone een notificatie krijgt zodra er e-mails binnenkomen op je e-mailaccount. Je krijgt in dat geval meteen een notificatie. Vaak zijn ook andere schema’s mogelijk voor het controleren op nieuwe e-mail. Dan krijg je de meldingen bijvoorbeeld per half uur, per uur of alleen handmatig. In het laatste geval wordt e-mail alleen binnengehaald wanneer je zelf de e-mailapplicatie opent.

5. Schakel het automatisch afspelen van filmpjes op Facebook uit

Facebook heeft de optie om video’s op je tijdlijn automatisch af te spelen, waardoor de applicatie het verbruik drastisch verhoogt. Gelukkig is er de optie om dit uit te schakelen:

Android

  • Open je Facebook-applicatie > in het menu met de drie horizontale streepjes vind je 'Appinstellingen' > vink daar de optie 'Video's alleen automatisch afspelen met Wi-Fi' aan

iOS

  • Open je Facebook-applicatie en klik op de menuknop rechtsonder > Scroll naar beneden en klik op Accountinstellingen > Klik op Video's en foto's > Klik op Automatisch afspelen > Klik rechts op het schuifje

Windows Mobile

  • Open je Facebook-applicatie > in het menu met de drie horizontale streepjes vind je 'Appinstellingen' > vink daar de optie 'Video's alleen automatisch afspelen met Wi-Fi' aan

Ook voor Instagram is dit uit te schakelen. Dit verloopt via de applicatie zelf: Instellingen > Video's > Gegevensgebruik > Vooraf laden alleen via Wi-Fi.


6. Download alleen updates en applicaties via Wi-Fi

De grootte van updates en applicaties varieert van enkele tientallen tot wel honderden MB’s. Daarom is het begrijpelijk als je deze liever niet downloadt via je mobiele data. Dit schakel je uit in de instellingen:

Android

  • Apps > Play Store > Menuknop > Instellingen > Apps automatisch bijwerken > Apps alleen via wifi automatisch bijwerken

iOS

  • Instellingen > iTunes en App Store. Onderaan schakel je 'Gebruik mobiele data' in of uit

Windows Mobile

  • Instellingen > Telefoon update > zet daar de optie 'Updates automatisch downloaden als dit wordt toegestaan door mijn gegevensinstellingen' uit

7. Gebruik mobiele websites in plaats van desktop versies

Veel websites hebben een mobiele versie, naast de gebruikelijke desktop versies. Vaak wordt de mobiele versie automatisch geladen. Maar je kunt ook instellen dat je telefoon standaard de desktop-versie opent. Dit raden we echter niet aan als je zuinig bent op je MB’s, omdat de mobiele website is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, vaak sneller laadt en minder data verbruikt.


8. Voorkom hoge kosten in het buitenland

Zet in het buitenland je mobiele netwerkontvanger uit of kies voor een speciale buitenlandbundel. Als deze bundels beschikbaar zijn, activeer je deze vaak via je persoonlijke omgeving op de website van je provider.


9. Update je besturingssysteem

Bij updates is een besturingssysteem verbeterd. Ontwikkelaars proberen constant om besturingssystemen efficiënter te maken. Daaronder valt ook het internetverbruik. Daarom is het aan te raden altijd updates uit te voeren (op het moment dat je verbonden bent met Wi-Fi).


10. Schakel synchronisatie uit

Synchronisatie zorgt ervoor dat zaken als je contacten, notities, agenda en foto’s gesynchroniseerd worden met bijvoorbeeld je Samsung-account of iCloud. Dit is vaak een proces dat op de achtergrond verloopt, maar wel data verbruikt. De instellingen voor synchronisatie vind je hier:

Android

  • Instellingen > Account en synchronisatie. Hier stel je ook per account in wat er gesynchroniseerd moet worden, ook voor applicaties als Dropbox en Facebook

iOS

  • De meeste synchronisatie verloopt via iCloud. Via instellingen > iCloud geef je aan welke applicaties je met iCloud laat synchroniseren. Ook stel je via instellingen > mobiel netwerk in welke apps gebruik mogen maken van het mobiele netwerk, Wanneer je dit bijvoorbeeld uitschakelt voor notities, zullen deze pas gesynchroniseerd worden zodra je verbinding maakt met Wi-Fi.

Windows Mobile

  • Tik in de lijst met apps op het e-mailaccount waarvan je de instellingen wilt wijzigen > klik op Meer > Instellingen > Synchronisatie instellingen > Nieuwe items/e-mail downloaden > voor een handmatige synchronisatie klik op de optie Handmatig.

Een voorbeeld is het automatisch synchroniseren van foto’s naar je Dropbox. Dit betekent dat alle foto’s, ook welke je zelf hebt verwijderd van je toestelgeheugen, in je Dropbox terechtkomen. Wanneer je regelmatig foto’s maakt, loopt de hoeveelheid verbruikte MB’s snel op.


11. Schakel locatievoorzieningen uit

Veel smartphones maken gebruik van A-GPS (Assisted Global Positioning System). Dit verloopt via GPS-satellieten die worden ondersteund door andere bronnen, zoals WiFi of mobiele zendmasten. In het geval dat je locatievoorzieningen aan hebt staan, kan je smartphone daarvoor dus gebruikmaken van het mobiele netwerk. Je beslist vaak zelf welke applicaties je wilt toestaan je locatie te gebruiken. De locatievoorzieningen beheer je via:

Android

    1. Slide menu > locatie aan- of uit klikken
    2. Instellingen > Locatie

iOS

  • Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen

Windows Phone

  • Instellingen > Locatie > Locatieservices

12. Gebruik mobiel internet pas na ingang van je abonnement

Heb je een nieuw abonnement afgesloten of ben je overgestapt? Dan raden we aan om pas gebruik te maken van mobiel internet nadat je abonnement officieel is ingegaan. Wanneer je je sim-kaart eerder dan dat moment gebruikt voor bijvoorbeeld mobiel internet, worden vaak hoge kosten berekend voor internetten, bellen en sms’en.

13. Stel een datalimiet in

Bij Android en Window kun je een datalimiet instellen. Zo stel je met behulp van een rode lijn een limiet in. Je ontvangt een waarschuwing wanneer deze limiet is bereikt. Let er hierbij wel op dat je deze limiet aan het begin van de maand instelt, om overschrijden van je databundel te voorkomen.

Android

  • Apps > Instellingen > Gegevensgebruik/Datagebruik > Limiet mobiele gegevens instellen.

iOS

  • Bij iOS is het niet mogelijk om een limiet in te stellen, maar wel om per app te kiezen of deze gebruik maakt van mobiele data: Instellingen > mobiel netwerk. Met de schuif zet je per app aan of deze wel of niet werkt op mobiele data.

Windows Mobile

  • Data-inzicht > Limiet instellen > Instellingen > als je per maand een limiet wilt hebben, kies je voor de optie Maandelijks.