Dossier Kindvriendelijke providers

Tegenwoordig hebben veel kinderen een mobiele telefoon. Handig bij noodgevallen, maar vooral ook erg leuk. Bijna de helft van de kinderen met een smartphone heeft hierbij een abonnement, blijkt uit onderzoek dat het Nibud uitvoerde voor Belsimpel. Een geschikt en voordelig abonnement vinden voor je kind kan lastig zijn, want niet elke provider is even kindvriendelijk. We hebben de kindvriendelijke aspecten van verschillende providers voor je op een rijtje gezet.

Provider Ben Budget Mobiel hollands-nieuwe KPN Lebara Simyo Tele2 T-Mobile Vodafone Youfone 50+mobiel
Buiten je databundel
Je kunt niet meer gebruik maken van internet (geen extra kosten) Vinkje als je de optie MB Pauze aan hebt staan Vinkje Vinkje X X X Vinkje X X Vinkje als je het dataplafond hebt ingesteld X
Je kunt blijven internetten, maar met lagere snelheid (geen extra kosten) X X X Vinkje X X X Vinkje Vinkje als je BloX Beperkt Internet aan hebt staan X X
Je kunt blijven internetten, maar betaalt een buitenbundeltarief (extra kosten) Vinkje als je de optie MB Pauze uit hebt staan X X X Vinkje tot maximaal €10 extra kosten Vinkje X X Vinkje als je BloX Beperkt Internet uit hebt staan Vinkje als je geen dataplafond hebt ingesteld Vinkje
Je kunt extra bundels of tegoed kopen Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Waarschuwing
Sms voordat je 100% van je bundel hebt verbruikt X X Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Sms zodra je 100% van je bundel hebt verbruikt X X Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Verbruik inzien
Via de app van de provider Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Via de website van de provider Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Via de Belsimpel-app Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje Vinkje
Limiet instellen
Gebruikslimiet instellen is mogelijk Vinkje staat standaard aan Vinkje staat standaard aan Vinkje staat standaard aan X Vinkje staat standaard op max. €10 extra kosten X Vinkje staat standaard aan X Vinkje vanaf €100 Vinkje dataplafond en belplafond instellen Vinkje Buiten Bundel Buffer aanzetten

Buitenbundelkosten

Als je bundel op is, kun je vaak nog wel blijven internetten. Sommige providers brengen voor deze extra verbruikte MB’s buitenbundelkosten in rekening. De maandelijkse rekening van je kind kan daarmee flink oplopen. Om dit te voorkomen zetten sommige providers internet helemaal stop als je databundel verbruikt is.

Bij Tele2 en hollandsnieuwe is het niet mogelijk om te blijven internetten buiten je bundel. Dit voorkomt dus extra kosten. Houd er dan wel rekening mee dat je zoon of dochter geen contact meer met je op kan nemen via internet. Ook komen de berichtjes die jij verstuurt niet aan bij je kind. Dit kan vervelend zijn in geval van nood.

Bij T-Mobile en KPN wordt de snelheid van je internet vertraagd zodra je bundel op is. Je kind kan dus zonder extra kosten blijven internetten, maar beschikt dan over langzamer internet. Deze snelheid is goed genoeg om een WhatsApp-berichtje te sturen. Dat kan dus goed van pas komen als je kind wil laten weten hoe laat hij thuis is of dat hij bij een vriendje is aangekomen.

Bij Lebara kan je aan het einde van je bundel gewoon doorblijven internetten. Voor de gebruikte MB’s worden buitenbundelkosten in rekening gebracht. De buitenbundelkosten hebben een limiet van €10. Daarna wordt het internet alsnog stopgezet. Bij Youfone en 50+mobiel kan je ook blijven internetten en worden er buitenbundelkosten in rekening gebracht.


Verbruik inzien

Kies je toch voor een provider die buitenbundelkosten in rekening brengt, dan is het fijn om het verbruik van je kind in de gaten te kunnen houden. De meeste providers sturen een waarschuwingsbericht zodra het maandelijkse limiet (bijna) bereikt is.

Deze sms wordt echter verstuurd naar het mobiele telefoonnummer van je kind en het is dus aan hen wat er met deze informatie gedaan wordt. Het is mogelijk dat ze dit bericht negeren en blijven internetten. Om dit te voorkomen is het bij alle providers mogelijk om het verbruik van een abonnement in de gaten te houden. Dit doe je via de site of app van de provider. Ook als ouder kun je het verbruik van je kind op die manier inzien.


Limiet instellen

Door een plafond in te stellen voor bellen, sms’en of internetten, voorkom je dat je kind voor veel geld extra verbruikt. Bij hollandsnieuwe geldt een plafond voor bellen, sms’en en internetten. Bij Tele2 staat standaard een limiet voor internetten ingesteld. Bij Ben kan een plafond worden ingesteld voor datagebruik. Een datablokkade kan ook bij Vodafone worden ingesteld, maar deze gaat pas in als €100 aan internet is verbruikt. Het instellen van een bel- of internetplafond is niet mogelijk bij Simyo, KPN en T-Mobile. Bij KPN en T-Mobile wordt de internetsnelheid vertraagd, waardoor je alsnog geen extra kosten maakt als je blijft internetten wanneer je databundel op is.

Bij Youfone is het mogelijk om een dataplafond en belplafond in te stellen. De kosten voor het dataplafond zijn 50 cent per maand en het belplafond kan worden ingesteld vanaf €10. Dit is exclusief kosten van je belbundel. 50+mobiel biedt de Buiten Bundel Buffer aan die een plafond biedt voor bellen en internetten. De kosten hiervoor zijn maandelijks €1,50. Heeft je kind alle MB’s verbruikt? Bij 50+mobiel krijgt hij of zij dan nog 500MB om de maand toch nog door te komen.


Bundels wijzigen

Komt het vaker voor dat je kind over zijn of haar bundel gaat? Dan kan het handig zijn om grotere bundels aan te schaffen. Bellen, sms’en en internetten buiten de bundel is namelijk duurder dan binnen de bundel. Bij een aantal providers is het mogelijk om de bundels van het abonnement tussentijds te wijzigen. Bij Ben, hollandsnieuwe, Simyo, Vodafone T-Mobile en Youfone pas je de bundels van je kind maandelijks aan, omhoog én omlaag. Bij KPN, Tele2 en 50+mobiel kun je je abonnement altijd naar boven aanpassen. Naar beneden wijzigen is bij KPN en Tele2 ook mogelijk, maar niet lager dan het abonnement waarop je bent ingestapt.