Klantenservice vandaag geopend vanaf 9.00 uur Orderstatus

Dossier Kindvriendelijke providers

Tegenwoordig hebben veel kinderen een mobiele telefoon. Handig bij noodgevallen, maar vooral ook erg leuk. Bijna de helft van de kinderen met een smartphone heeft hierbij een abonnement, blijkt uit onderzoek dat het Nibud uitvoerde voor Belsimpel. Een geschikt en voordelig abonnement vinden voor je kind kan lastig zijn, want niet elke provider is even kindvriendelijk. We hebben de kindvriendelijke aspecten van verschillende providers voor je op een rijtje gezet.


Provider Ben hollands-nieuwe KPN Simyo Tele2 Telfort T-Mobile Vodafone
Buiten je databundel
Je kunt niet meer gebruik maken van internet (geen extra kosten) , als je de optie MB Pauze aan hebt staan X X X X
Je kunt blijven internetten, maar met lagere snelheid (geen extra kosten) X X X X X X
Je kunt blijven internetten, maar betaalt een buitenbundeltarief (extra kosten) , als je de optie MB Pauze uit hebt staan X X X X X
Je kunt extra bundels of tegoed kopen
Waarschuwing
Sms voordat je 100% van je bundel hebt verbruikt X X
Sms zodra je 100% van je bundel hebt verbruikt X X
Verbruik inzien
Via de app van de provider
Via de website van de provider
Via de In Control-app van Belsimpel
Limiet instellen
Gebruikslimiet instellen is mogelijk , staat standaard aan , staat standaard aan X X , staat standaard aan , staat standaard aan X , vanaf €100

Buitenbundelkosten

Als je bundel op is, kun je vaak nog wel blijven internetten. Sommige providers brengen voor deze extra verbruikte MB’s buitenbundelkosten in rekening. De maandelijkse rekening van je kind kan daarmee flink oplopen. Om dit te voorkomen zetten sommige providers internet helemaal stop als je databundel verbruikt is.

Bij Tele2, hollandsnieuwe en Telfort is het niet mogelijk om te blijven internetten buiten je bundel. Dit voorkomt dus extra kosten. Houd er dan wel rekening mee dat je zoon of dochter geen contact meer met je op kan nemen via internet. Ook komen de berichtjes die jij verstuurt niet aan bij je kind. Dit kan vervelend zijn in geval van nood.

Bij T-Mobile en KPN wordt de snelheid van je internet vertraagd zodra je bundel op is. Je kind kan dus zonder extra kosten blijven internetten, maar beschikt dan over langzamer internet. Deze snelheid is goed genoeg om een WhatsApp-berichtje te sturen. Dat kan dus goed van pas komen als je kind wil laten weten hoe laat hij thuis is of dat hij bij een vriendje is aangekomen.


Verbruik inzien

Kies je toch voor een provider die buitenbundelkosten in rekening brengt, dan is het fijn om het verbruik van je kind in de gaten te kunnen houden. De meeste providers sturen een waarschuwingsbericht zodra het maandelijkse limiet (bijna) bereikt is.

Deze sms wordt echter verstuurd naar het mobiele telefoonnummer van je kind en het is dus aan hen wat er met deze informatie gedaan wordt. Het is mogelijk dat ze dit bericht negeren en blijven internetten. Om dit te voorkomen is het bij alle providers mogelijk om het verbruik van een abonnement in de gaten te houden. Dit doe je via de site of app van de provider. Ook als ouder kun je het verbruik van je kind op die manier inzien.


Limiet instellen

Door een plafond in te stellen voor bellen, sms’en of internetten, voorkom je dat je kind voor veel geld extra verbruikt. Bij hollandsnieuwe geldt een plafond voor bellen, sms’en en internetten. Bij Tele2 en Telfort staat standaard een limiet voor internetten ingesteld. Bij Ben kan een plafond worden ingesteld voor datagebruik. Een datablokkade kan ook bij Vodafone worden ingesteld, maar deze gaat pas in als €100 aan internet is verbruikt. Het instellen van een bel- of internetplafond is niet mogelijk bij Simyo, KPN en T-Mobile. Bij KPN en T-Mobile wordt de internetsnelheid vertraagd, waardoor je alsnog geen extra kosten maakt als je blijft internetten wanneer je databundel op is.


Bundels wijzigen

Komt het vaker voor dat je kind over zijn of haar bundel gaat? Dan kan het handig zijn om grotere bundels aan te schaffen. Bellen, sms’en en internetten buiten de bundel is namelijk duurder dan binnen de bundel. Bij een aantal providers is het mogelijk om de bundels van het abonnement tussentijds te wijzigen. Bij Ben, hollandsnieuwe, Simyo, Vodafone en T-Mobile pas je de bundels van je kind maandelijks aan, omhoog én omlaag. Bij Telfort en KPN kun je je abonnement altijd naar boven aanpassen. Naar beneden is ook mogelijk, maar niet lager dan het abonnement waarop je bent ingestapt. Bij Tele2 is het niet mogelijk om je bundels tijdens de looptijd van het contract aan te passen. Wel kun je kiezen voor een maandelijks opzegbaar Sim Only-abonnement.