Nummerbehoud


Je telefoonnummer is heel persoonlijk. Je vrienden en familie kennen je 06-nummer en de kans is groot dat je al jaren hetzelfde telefoonnummer hebt. We begrijpen dat je je eigen telefoonnummer wilt blijven gebruiken: of je nu bij dezelfde provider blijft, of overstapt naar een andere provider.

Daarom heeft Belsimpel voor jou de nummerbehoudgarantie: wij garanderen dat je jouw mobiele telefoonnummer altijd mee kunt nemen als je een nieuw abonnement afsluit. Het maakt niet uit welke abonnementsvorm of provider je kiest, bij Belsimpel kun je altijd je huidige telefoonnummer behouden.

Op deze pagina hebben wij de belangrijkste informatie over nummerbehoud voor je op een rijtje gezet.


Wat is nummerbehoud?

Er zijn twee manieren om je nummer te behouden. Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde 06-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer. Lees er meer over op de pagina Verlengen en Overstappen. Of je er nu voor kiest om naar een nieuwe provider te gaan, of bij dezelfde te blijven, je kunt altijd kiezen voor zowel een Sim Only-abonnement als een abonnement met toestel.


De voordelen van nummerbehoud

  • Je neemt je huidige telefoonnummer mee naar je nieuwe abonnement
  • Geen gedoe: wij zeggen je oude abonnement op
  • Je hebt geen dubbele kosten
  • Je blijft altijd bereikbaar
  • Nummerbehoud is altijd gratis

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn eigen 06-nummer houd?

Als je een abonnement hebt, kun je 120 dagen voor de einddatum van je contract, overstappen naar een nieuwe provider met nummerbehoud. Je kunt tijdens je bestelling aangeven dat je je nummer wilt behouden. Dit doe je in de winkelwagen door te kiezen voor 'Ik wil mijn huidige 06-nummer behouden'. Vul de benodigde gegevens in en wij regelen dan de rest! Zeg niet zelf je oude abonnement op, want ook dit doen wij voor je.

Bel je nu prepaid? Dan kun je op ieder moment overstappen. Zorg er wel voor dat je telefoonnummer nog actief is.

Sms-verificatie

Als je met nummerbehoud overstapt naar KPN, Lebara, Simyo of Tele2, dan krijg je een sms waarmee de provider je telefoonnummer checkt. Volg de instructies in deze sms om je telefoonnummer mee te nemen naar je nieuwe abonnement.
Bij een overstap naar Ben, hollandsnieuwe, T-Mobile of Vodafone kunnen we je telefoonnummer meestal direct meenemen. Soms sturen ook deze providers een sms om je telefoonnummer te bevestigen. Hier krijg je dan vanzelf een e-mail over.

Lees meer over de sms-verificatie bij de veelgestelde vragen.


Wanneer gaat het nummerbehoud in?

Je nummerbehoud gaat in op de dag waarop je nieuwe contract ingaat. Op welke dag je precies van provider wisselt, hangt af van het moment waarop je de overstap aanvraagt. Doe je dit binnen 4 maanden tot een maand voordat je contract afloopt? Dan wordt je nummer op de eerstvolgende werkdag na de einddatum van je oude contract, overgezet naar je nieuwe provider.
Als de einddatum van je contract in het verleden ligt of als de einddatum binnen een maand is, dan wordt je nummer meegenomen over een maand plus een werkdag. Dat komt omdat je bij een abonnement een opzegtermijn hebt bij je provider van één maand. Je telefoonnummer wordt altijd omgezet op een werkdag. Als je nu prepaid belt, heb je geen opzegtermijn. De verwerkingsduur van je overstap is dan maximaal 10 werkdagen.

De daadwerkelijke overgangsdatum bepaalt je provider. Zij laten je weten wat de definitieve overgangsdatum is. Bij de veelgestelde vragen vind je de verwerkingsduur per provider.


Veelgestelde vragen

Heb je een specifieke vraag over nummerbehoud? Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.

  • Moet ik zelf mijn oude contract opzeggen?

    Nee, je hoeft je oude contract niet op te zeggen. Als je nummerbehoud aanvraagt bij je overstap, zeggen wij het oude contract voor je op. Doe dit niet zelf, dat kan juist problemen opleveren met het behouden van je nummer.

  • Wanneer krijg ik mijn nieuwe simkaart?

    Je ontvangt je nieuwe simkaart al eerder dan het moment waarop je nieuwe abonnement ingaat. Tot die dag heeft de simkaart een tijdelijk telefoonnummer en wordt het buitenbundeltarief gerekend. Blijf dus gewoon je oude simkaart gebruiken, totdat je nummer overgaat.

    Op de overgangsdatum gaat je nieuwe abonnement in en wissel je van provider. We laten je van tevoren weten welke datum dit is. Vanaf die dag kun je de nieuwe simkaart gebruiken met het nieuwe abonnement en je vertrouwde telefoonnummer.

  • Wanneer kan ik mijn nieuwe simkaart gebruiken?

    Op de dag waarop je van provider wisselt, plaats je de nieuwe simkaart in je telefoon. We laten je van tevoren weten wanneer dit is. Vanaf die dag gaat ook je nieuwe abonnement in.

    Gebruik de nieuwe simkaart niet eerder, want vóór deze overgangsdatum wordt het duurdere buitenbundeltarief gerekend bij gebruik van de simkaart.

  • Wat gebeurt er op de dag dat mijn telefoonnummer overgaat?

    We laten je van tevoren weten op welke datum je wisselt van provider. Op die dag wordt je mobiele nummer overgezet. Zodra je geen bereik meer hebt met je oude simkaart, plaats je de nieuwe simkaart in het toestel.

    Tijdens de overzetting kun je maximaal een paar uur onbereikbaar zijn. Daarna ben je bereikbaar op je nieuwe simkaart, met het nieuwe abonnement en het telefoonnummer dat je gewend bent.

  • Ik heb verschillende ingangsdata ontvangen voor mijn nummerbehoud. Welke is de juiste?

    Belsimpel geeft enkel een indicatie van de overgangsdatum. De datum die je provider communiceert is de juiste datum.

  • Hoe werkt de sms-verificatie om mijn nummer mee te nemen?

    KPN, Lebara, Simyo en Tele2 maken bij nummerbehoud altijd gebruik van een verificatie per sms, om te checken of het telefoonnummer echt van jou is. Zo kan iemand anders niet een abonnement aanvragen met jouw 06-nummer. In sommige gevallen maken Ben, hollandsnieuwe, T-Mobile en Vodafone ook gebruik van een sms-verificatie. Check hieronder hoe het bij jouw provider in zijn werk gaat:

    • Ben

      In de meeste gevallen kunnen we je Ben-abonnement direct aansluiten, zonder extra sms-verificatie. Stap je over vanaf prepaid? Dan vragen we je om je simkaartnummer. Deze vind je terug op je simkaart.

      Nadat je alles hebt ingevuld en je bestelling hebt geplaatst, maakt Ben je aanvraag in orde. Je krijgt een mailtje zodra dit is afgerond.

    • hollandsnieuwe

      In de meeste gevallen kunnen we je hollandsnieuwe-abonnement direct aansluiten, zonder extra sms-verificatie. Stap je over vanaf prepaid? Dan kan het zijn dat je onderstaande extra stappen moet volgen. We sturen je in dat geval altijd een e-mail met uitleg.

      1. Log in op mijn hollandsnieuwe.
      2. Ga naar 'Instellingen' onder het kopje 'mijn hollandsnieuwe'.
      3. Klik onder 'Nummer overzetten naar hollandsnieuwe' op 'Bevestig aanvraag'.
      4. Bevestig de aanvraag door de code in te vullen uit het sms'je dat je net hebt ontvangen.
      Hollandsnieuwe maakt nu je aanvraag in orde en stuurt je direct een mailtje zodra dit is afgerond.

      Lukt het niet om je nummerbehoud met de bovenstaande stappen af te ronden? Neem dan contact op met de klantenservice van hollandsnieuwe via 0900 – 03 24. Daar helpen ze je verder.

    • KPN

      Als je overstapt naar KPN en je nummer wilt behouden, krijg je op het moment dat we je abonnement aansluiten een sms'je. In dit sms'je staan duidelijke instructies die je moet volgen om het overstapverzoek te starten: je wordt gevraagd het woord 'JA' te sms'en naar het opgegeven nummer. Zodra je dit gedaan hebt wordt het overstapverzoek gestart.

    • Lebara
      1. Op het moment dat we je abonnement aansluiten krijg je een sms van je provider. Hierin staat een code van 5 cijfers.
      2. Stuur binnen 24 uur een sms terug met dezelfde code.
      3. Je krijgt een sms van Lebara met een bevestiging.

      Hiermee is je telefoonnummer bevestigd. Nu kunnen we het nummerbehoud voor je afronden.

      Kun je niet reageren op de sms?
      Bel dan naar 0900 4321 321. Je kunt dan met de Lebara klantenservice regelen dat nummerbehoud alsnog wordt afgerond.
      Deze procedure levert geen vertraging op voor het aansluiten van je abonnement; als je het sms‘je ontvangt betekent dit dat we je abonnement al hebben aangevraagd.

    • Simyo

      Als je overstapt naar Simyo en je nummer wilt behouden, krijg je op het moment dat we je abonnement aansluiten een sms'je. In dit sms'je staan duidelijke instructies die je moet volgen om het overstapverzoek te starten. Zodra je dit gedaan hebt wordt het overstapverzoek gestart.

    • Tele2

      1. Op het moment dat we je abonnement aansluiten krijg je een sms van je provider. Hierin staat een code van 5 cijfers.
      2. Stuur binnen 24 uur een sms terug met dezelfde code.
      3. Je krijgt een sms van Tele2 met een bevestiging.
      Hiermee is je telefoonnummer bevestigd. Nu kunnen we het nummerbehoud voor je afronden.

      Kun je niet reageren op de sms?
      Bel dan naar 070 – 219 99 68 en volg de instructies. Dit is een speciaal telefoonnummer van Tele2 voor nummerbehoud.
      Deze procedure levert geen vertraging op voor het aansluiten van je abonnement; als je het sms‘je ontvangt betekent dit dat we je abonnement al hebben aangevraagd.

    • T-Mobile

      In de meeste gevallen kunnen we je T-Mobile-abonnement direct aansluiten, zonder extra sms-verificatie. Stap je over vanaf prepaid? Dan vragen we je om je simkaartnummer. Deze vind je terug op je simkaart.

      Nadat je alles hebt ingevuld en je bestelling hebt geplaatst, maakt T-Mobile je aanvraag in orde. Je krijgt een mailtje zodra dit is afgerond.

    • Vodafone

      In de meeste gevallen kunnen we je Vodafone-abonnement direct aansluiten, zonder extra sms-verificatie. Stap je over vanaf prepaid? Dan kan het zijn dat je onderstaande extra stappen moet volgen. We sturen je in dat geval altijd een e-mail met uitleg.

      1. Ga naar de website van Vodafone via deze link.
      2. Vraag hier een sms-code aan, met het telefoonnummer dat je wilt meenemen.
      3. Je krijgt een sms van Vodafone met daarin een code.
      4. Vul deze code in via de link van stap 1.
      Nadat je dit hebt gedaan, maakt Vodafone je aanvraag in orde. Je krijgt een mailtje zodra dit is afgerond.

      Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Vodafone-klantenservice via 0800 – 00 94.

  • Ik blijf bij dezelfde provider. Moet ik nummerbehoud aanvragen?

    Nee, als je een nieuw abonnement bij dezelfde provider bestelt, houd je altijd je huidige telefoonnummer. Dit heet verlengen, en bij een verlenging hoef je geen nummerbehoud aan te vragen. Bel je nu prepaid en wil je een abonnement bij dezelfde provider? Dan moet je wel nummerbehoud aanvragen.

  • Ik bel nu prepaid, wanneer gaat mijn nummer over?

    Als je prepaid belt, kun je op ieder moment nummerbehoud aanvragen. Dit doe je als je een abonnement bestelt bij dezelfde of een andere provider. De verwerkingsduur is maximaal 10 werkdagen, maar meestal wordt je nummer binnen 2 werkdagen meegenomen naar je nieuwe abonnement.

  • Mijn abonnement loopt vervroegd af. Kan ik nog steeds nummerbehoud aanvragen?

    Jazeker! Je kunt ook nummerbehoud aanvragen als je abonnement eerder afloopt dan de einddatum die op je contract staat. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je het abonnement hebt afgekocht, of omdat je wegens dekkingsklachten eerder weg mag bij je huidige provider.

    Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. Wij zorgen dan dat het nummerbehoud geregeld wordt op het juiste moment.

  • Mijn telefoonnummer is niet meer actief. Kan ik nummerbehoud aanvragen als ik een nieuw abonnement bestel?

    Nee, nummerbehoud kun je alleen aanvragen voor een actief telefoonnummer. Je moet dus bereikbaar zijn op het nummer dat je wilt behouden.

  • Wat gebeurt er als mijn aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen?

    In een enkel geval kan het voorkomen dat je aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je huidige contract nog langer dan 120 dagen doorloopt. Als je aanvraag wordt afgewezen, sturen we je een e-mail met de reden van afwijzing. Ook zie je in de mail welke alternatieve opties je hebt. Als nummerbehoud niet mogelijk is, wordt je oude abonnement niet automatisch opgezegd.

  • Wat moet ik doen als ik nummerbehoud heb aangevraagd voor het verkeerde telefoonnummer?

    In de meeste gevallen kunnen wij het telefoonnummer nog voor je wijzigen. Lees hieronder wat je daarvoor kunt doen.

    Voordat je abonnementsaanvraag is afgerond
    Om het te kunnen wijzigen, hebben wij een geprint contract nodig waarop het te behouden 06-nummer met pen is aangepast. Onderteken het contract en upload deze via je orderstatuspagina. Indien je nog geen legitimatiebewijs had geüpload, vragen wij je dit alsnog te doen. Wij zorgen er dan voor dat het juiste telefoonnummer wordt meegenomen.

    Nadat je abonnementsaanvraag is afgerond
    Zelfs dan kunnen wij het in veel gevallen voor je regelen, zonder het abonnement te hoeven annuleren. Het verschilt per provider wat de regels zijn voor het achteraf wijzigen van het telefoonnummer. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Stap je over naar Simyo of Ben? Neem dan contact op met de provider.

  • Wat als mijn nummer wordt overgezet wanneer ik in het buitenland ben?

    Overlapt de datum van nummerbehoud met je vakantie in het buitenland? Of ben je om een andere reden in het buitenland terwijl je nummer wordt overgezet? Bij veel providers is dit gelukkig geen probleem. Bij een aantal andere providers is het iets ingewikkelder of zelfs helemaal niet mogelijk. Lees hieronder hoe het bij jouw nieuwe provider (de provider waar je je nummer mee naartoe neemt) zit.

    • Ben

      Ben kan je nummer niet overzetten als je op dat moment in het buitenland verblijft. Als het misgaat, heb je geen bereik meer. Regel daarom via de klantenservice van Ben dat nummerbehoud wordt uitgesteld, mocht je in het buitenland zijn op het moment van overzetten. Bel naar 0900 - 04 01 405 (vanuit Nederland) of +31 6 2400 1405 (vanuit het buitenland) om contact op te nemen met Ben.

    • hollandsnieuwe

      Neem je je nummer mee naar hollandsnieuwe? Dan is het geen probleem als je in het buitenland verblijft tijdens de overstapdatum. hollandsnieuwe regelt gewoon dat je nummer op de afgesproken datum wordt overgezet. Zorg er wel voor dat je je nieuwe simkaart ook meeneemt, zodat je bereikbaar blijft na de overzetting.

    • Lebara

      Lebara kan je nummer niet overzetten als je in het buitenland bent. Ben je toch in het buitenland tijdens de overzetdatum? Dan kun je je nummer verliezen. Zorg er dus voor dat je nummerbehoud uitstelt als je niet in Nederland bent op de overzetdatum! Bel hiervoor naar de klantenservice van Lebara via 0900 - 4321 321 (vanuit Nederland) of +31 6 1900 1200 (vanuit het buiteland).

    • KPN

      KPN kan je nummer gewoon overzetten terwijl je in het buitenland verblijft. Het is dus geen probleem als de overzetdatum overlapt met jouw verblijf in het buitenland. Je nummer wordt dus gewoon overgezet op de afgesproken datum. Zorg er wel voor dat je je nieuwe simkaart ook meeneemt, zodat je bereikbaar blijft na het overzetten van je telefoonnummer.

    • Tele2

      Tele2 kan je nummer gewoon overzetten wanneer je in het buitenland bent. Zorg er wel voor dat je je nieuwe simkaart ook meeneemt, zodat je bereikbaar blijft na overzetten van je telefoonnummer.

    • T-Mobile

      Het is niet aan te raden om je nummerbehoud naar T-Mobile door te voeren als je niet in Nederland bent. Als het misgaat, heb je geen bereik meer. Regel daarom via de klantenservice van T-Mobile dat nummerbehoud wordt uitgesteld, mocht je in het buitenland zijn op het moment dat je telefoonnummer wordt overgezet. Bel naar 06 2400 1200 (vanuit Nederland) of +31 6 2400 1200 (vanuit het buitenland) om contact op te nemen met T-Mobile.

    • Vodafone

      Ben je niet in Nederland, maar nog wel binnen Europa op de overzetdatum? Dan kan Vodafone je nummer gewoon voor je overzetten. Zorg er wel voor dat je je nieuwe simkaart ook meeneemt, zodat je bereikbaar blijft na de overzetting.

      Als je buiten Europa bent, kan het zijn dat je na het overzetten geen bereik meer hebt. Regel daarom via de klantenservice van Vodafone dat je nummerbehoud wordt uitgesteld, mocht je buiten Europa zijn op het moment van overzetten. Bel naar 0800 - 00974 (vanuit Nederland) of +31 6 54 50 01 00 (vanuit het buitenland) om contact op te nemen met Vodafone.