Klantenservice vandaag geopend vanaf 9.00 uur Orderstatus

Nummerbehoud


Met nummerbehoud neem je je eigen vertrouwde 06-nummer mee als je overstapt naar een nieuwe provider. Bij Belsimpel is dit altijd gratis!


De voordelen

  • Je neemt je huidige telefoonnummer mee naar je nieuwe abonnement
  • Geen gedoe: wij zeggen je oude abonnement op
  • Je hebt geen dubbele kosten
  • Je blijft altijd bereikbaar
  • Nummerbehoud is altijd gratis


Hoe vraag ik nummerbehoud aan?

Nummerbehoud vraag je aan als je overstapt van provider. Je kunt een overstap aanvragen als je huidige contract binnen 2 maanden afloopt, en bij sommige abonnementen nog eerder*. Zeg niet zelf je oude abonnement op, wij doen dit voor je.

Als je een nieuw abonnement bestelt kun je ervoor kiezen om je nummer te behouden. Wij regelen dan de rest en met onze nummerbehoudgarantie weet je zeker dat je goed zit!

Als je overstapt naar KPN, Simyo, Tele2 of Telfort en je nummer wilt behouden, krijg je een sms'je waarmee je provider je telefoonnummer checkt. Volg de instructies in dit sms'je op om je telefoonnummer mee te nemen naar je nieuwe abonnement. Ook bij een overstap naar hollandsnieuwe of Vodafone kan het zijn dat de provider een sms'je stuurt om je telefoonnummer te checken.

Lees meer over de sms-verificatie in de veelgestelde vragen.


*Bekijk hier bij welke abonnementen je eerder mag overstappen. Bel je nu prepaid? Dan kun je op ieder moment overstappen.


Wanneer gaat het nummerbehoud in?

Je nummerbehoud gaat in op de dag waarop je van provider wisselt. Je houdt dus altijd het nummer dat je gewend bent. Op welke dag je precies van provider wisselt hangt af van het moment waarop je de overstap aanvraagt. Vanwege de opzegtermijn van je huidige abonnement zit er altijd minimaal 1 maand tussen het moment waarop je de overstap aanvraagt en de datum waarop je daadwerkelijk wisselt van provider. Dit is in ieder geval altijd op een werkdag.

Als je nu prepaid belt, heb je geen opzegtermijn. De verwerkingsduur van je overstap is dan maximaal 10 werkdagen. Bij de veelgestelde vragen vind je de verwerkingsduur per provider.


Veelgestelde vragen

Heb je een specifieke vraag over nummerbehoud? Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.


  • Moet ik zelf mijn oude contract opzeggen?

    Nee, je hoeft je oude contract niet op te zeggen. Als je nummerbehoud aanvraagt bij je overstap, zeggen wij het oude contract voor je op. Doe dit niet zelf, dat kan juist problemen opleveren met het behouden van je nummer.

  • Wanneer krijg ik mijn nieuwe simkaart?

    Je ontvangt je nieuwe simkaart al eerder dan het moment waarop je nieuwe abonnement ingaat. Tot die dag heeft de simkaart een ander telefoonnummer en wordt het buitenbundeltarief gerekend. Blijf dan dus gewoon je oude simkaart gebruiken.

    Op de overgangsdatum gaat je nieuwe abonnement in en wissel je van provider. We laten je van tevoren weten welke datum dit is. Vanaf die dag kun je de nieuwe simkaart gebruiken met het nieuwe abonnement en je vertrouwde telefoonnummer.

  • Wanneer kan ik mijn nieuwe simkaart gebruiken?

    Op de dag waarop je van provider wisselt, plaats je de nieuwe simkaart in je telefoon. We laten je van tevoren weten wanneer dit is. Vanaf die dag gaat ook je nieuwe abonnement in.

    Gebruik de nieuwe simkaart niet eerder, want vóór deze overgangsdatum wordt het duurdere buitenbundeltarief gerekend voor de simkaart.

  • Wat gebeurt er op de dag dat mijn nummer overgaat?

    We laten je van tevoren weten op welke datum je wisselt van provider. Op die dag wordt je mobiele nummer overgezet. Zodra je geen bereik meer hebt met je oude simkaart, plaats je de nieuwe simkaart in het toestel.

    Tijdens de overzetting kun je maximaal een paar uur onbereikbaar zijn. Daarna ben je bereikbaar op je nieuwe simkaart, met het nieuwe abonnement en het telefoonnummer dat je gewend bent.

  • Hoe werkt de sms-verificatie van hollandsnieuwe, KPN, Simyo, Telfort, Tele2 en Vodafone?

    KPN, Simyo, Telfort en Tele2 maken bij nummerbehoud altijd gebruik van een verificatie per sms, om te checken of het telefoonnummer echt van jou is. Zo kan iemand anders niet een abonnement aanvragen met jouw 06-nummer. In sommige gevallen maken hollandsnieuwe en Vodafone ook gebruik van een sms-verificatie. Check hieronder hoe het bij jouw provider in zijn werk gaat:

    • Tele2
      1. Op het moment dat we je abonnement aansluiten krijg je een sms van je provider. Hierin staat een code van 5 cijfers.
      2. Stuur binnen 24 uur een sms terug met dezelfde code.
      3. Je krijgt een sms van Tele2 met een bevestiging.

      Hiermee is je telefoonnummer bevestigd. Nu kunnen we het nummerbehoud voor je afronden.

      Kun je niet reageren op de sms?
      Bel dan naar 070 – 219 99 68 en volg de instructies. Dit is een speciaal telefoonnummer van Tele2 voor nummerbehoud.
      Deze procedure levert geen vertraging op voor het aansluiten van je abonnement; als je het sms‘je ontvangt betekent dit dat we je abonnement al hebben aangevraagd.

    • Hollandsnieuwe

      Vaak kunnen we je abonnement met nummerbehoud bij hollandsnieuwe automatisch aansluiten. Soms zijn er echter nog een paar extra stappen nodig. Je krijgt dan vanzelf een sms'je van hollandsnieuwe met daarin een cijfercode. Volg vervolgens de onderstaande stappen:

      1. Log in op mijn hollandsnieuwe.
      2. Ga naar 'Instellingen' onder het kopje 'mijn hollandsnieuwe'.
      3. Klik onder 'Nummer overzetten naar hollandsnieuwe' op 'Bevestig aanvraag'.
      4. Bevestig de aanvraag door de code in te vullen uit het sms'je dat je net hebt ontvangen.

      Hollandsnieuwe maakt nu je aanvraag in orde en stuurt je direct een mailtje zodra dit is afgerond.

      Lukt het niet om je nummerbehoud met de bovenstaande stappen af te ronden? Neem dan contact op met de klantenservice van hollandsnieuwe via 0900 – 03 24. Daar helpen ze je verder.

    • KPN

      Als je overstapt naar KPN en je nummer wilt behouden, krijg je op het moment dat we je abonnement aansluiten een sms'je. In dit sms'je staan duidelijke instructies die je moet volgen om het overstapverzoek te starten: je wordt gevraagd het woord 'JA' te sms'en naar het opgegeven nummer. Zodra je dit gedaan hebt wordt het overstapverzoek gestart.

    • Simyo

      Als je overstapt naar Simyo en je nummer wilt behouden, krijg je op het moment dat we je abonnement aansluiten een sms'je. In dit sms'je staan duidelijke instructies die je moet volgen om het overstapverzoek te starten. Zodra je dit gedaan hebt wordt het overstapverzoek gestart.

    • Telfort

      Als je overstapt naar Telfort en je nummer wilt behouden, krijg je op het moment dat we je abonnement aansluiten een sms'je. In dit sms'je staan duidelijke instructies die je moet volgen om het overstapverzoek te starten: je wordt gevraagd het woord 'JA' te sms'en naar het opgegeven nummer. Zodra je dit gedaan hebt wordt het overstapverzoek gestart.

    • Vodafone

      In de meeste gevallen kunnen we je Vodafone-abonnement direct aansluiten, zonder extra sms-verificatie. Stap je over vanaf prepaid? Dan kan het zijn dat je onderstaande extra stappen moet volgen. We sturen je in dat geval altijd een e-mail met uitleg.

      1. Ga naar de website van Vodafone via deze link.
      2. Vraag hier een sms-code aan, met het telefoonnummer dat je wilt meenemen.
      3. Je krijgt een sms van Vodafone met daarin een code.
      4. Vul deze code in via de link van stap 1.

      Nadat je dit hebt gedaan, maakt Vodafone je aanvraag in orde. Je krijgt een mailtje zodra dit is afgerond.

      Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Vodafone-klantenservice via 0800 – 00 94.

  • Ik blijf bij dezelfde provider. Moet ik nummerbehoud aanvragen?

    Nee, als je een nieuw abonnement bij dezelfde provider bestelt, houd je altijd je huidige telefoonnummer. Dit heet verlengen, en bij een verlenging hoef je geen nummerbehoud aan te vragen. Bel je nu prepaid en wil je een abonnement bij dezelfde provider? Dan moet je wel nummerbehoud aanvragen.

  • Ik bel nu prepaid, wanneer gaat mijn nummer over?

    Als je prepaid belt, kun je op ieder moment nummerbehoud aanvragen. Dit doe je als je een abonnement bestelt bij dezelfde of een andere provider. De verwerkingsduur verschilt per provider. Bekijk in het overzicht hieronder wanneer je nummerbehoud plaatsvindt.

    Verwerkingsduur na aanvraag abonnement

    Provider Bij dezelfde provider blijven Overstappen naar andere provider
    Ben 2 werkdagen 2 werkdagen
    Hollandsnieuwe 10 werkdagen 10 werkdagen
    KPN Direct* 10 werkdagen
    Simyo 10 werkdagen 10 werkdagen
    Tele2 2 werkdagen 10 werkdagen
    Telfort Direct* 10 werkdagen
    T-Mobile Direct* 10 werkdagen
    Vodafone 10 werkdagen 10 werkdagen
    *Op de aansluitdatum.
  • Mijn abonnement loopt vervroegd af. Kan ik nog steeds nummerbehoud aanvragen?

    Jazeker! Je kunt ook nummerbehoud aanvragen als je abonnement eerder afloopt dan de einddatum die op je contract staat. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je het abonnement hebt afgekocht, of omdat je wegens dekkingsklachten eerder weg mag bij je huidige provider.

    Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. Wij zorgen dan dat het nummerbehoud geregeld wordt op het juiste moment.

  • Mijn telefoonnummer is niet meer actief. Kan ik nummerbehoud aanvragen als ik een nieuw abonnement bestel?

    Nee, nummerbehoud kun je alleen aanvragen voor een actief telefoonnummer. Je moet dus bereikbaar zijn op het nummer dat je wilt behouden.

  • Wat gebeurt er als mijn aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen?

    In een enkel geval kan het voorkomen dat je aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je huidige contract nog langer dan 2 maanden doorloopt. Als je aanvraag wordt afgewezen, sturen we je een e-mail met de reden van afwijzing. Ook zie je in de mail welke alternatieve opties je hebt.