Bespaartips


  1. Verleng je abonnement op tijd

    Als je je abonnement op tijd verlengt, profiteer je van een nieuwe scherpe deal en heb je vaak een veel voordeliger (Sim Only-)abonnement of een nieuw toestel. Er zijn tegenwoordig ook Sim Only-abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn, zodat je het aanschaffen van een nieuw toestel nog even uitstelt.


  2. Kies een bundel die groot genoeg is

    Bellen, sms’en en internetten buiten de bundel is vaak behoorlijk duur. Daarom is het aan te raden een bundel te kiezen die sowieso groot genoeg is. Zo voorkom je hoge kosten buiten je bundel. De Belsimpel App kan je verbruik bijhouden zodat je niet over je bundel gaat. 


  3. Maak gebruik van kostenbesparende apps

    Met sommige applicaties bespaar je veel belminuten en sms’jes. WhatsApp (berichten versturen via internet) is hier een bekend voorbeeld van. Andere voorbeelden zijn Facebook Messenger, Skype, FaceTime en Viber.


  4. Gratis toestel?

    De kosten voor een 'gratis' toestel zitten bij de prijs van je abonnement in. Hiermee worden je maandelijkse kosten wat hoger, maar dit betekent wel dat je niet van tevoren in één keer het hele bedrag moet betalen. Vaak krijg je bij deze combinatie korting op de kosten van de telefoon. Soms is het voordeliger om een Sim Only-abonnement te kiezen met daarbij een los toestel. Kijk voor de voordeligste Sim Only’s op Belsimpel.nl/Sim-Only.


  5. Maak wanneer mogelijk gebruik van wifi

    Als je verbinding hebt via wifi, verbruik je je eigen databundel niet. Zeker Youtube-video’s afspelen en apps downloaden kost erg veel data. Zorg dat je dit zo veel mogelijk via wifi doet.

Tip! Belsimpel heeft een handige app ontwikkeld waarmee je kosten kunt besparen. De Belsimpel-app heeft een ingebouwde datacoach, maakt een APK-rapport van je toestel en verbruik, en geeft op basis hiervan persoonlijk advies voor een nieuwe telefoon en een abonnement. Omdat je hiermee bundels kiest die goed passen bij jouw verbruik, hoef je nooit te veel te betalen!


Waar moet ik op letten?


  1. De meeste providers rekenen gesprekken af per minuut en niet per seconde

    Hierdoor verbruik je vaak meer minuten dan je misschien zou verwachten. Neem daarom altijd een bundel met genoeg belminuten/sms’jes om te voorkomen dat je over je bundel gaat.


  2. Sommige applicaties zoeken zelf contact met internet

    Deze apps verbruiken dus data zonder dat je dat door hebt. Houd je dataverbruik daarom goed in de gaten. Je kunt je dataverbruik eigenlijk altijd wel vinden tussen de instellingen van je smartphone. Meestal staat er dan ook wat er per app verbruikt is. Er zijn ook applicaties die je dataverbruik voor je in de gaten kunnen houden.


  3. Je kunt niet altijd je tegoed meenemen naar de volgende maand

    Je kunt er beter niet vanuit gaan dat je je ongebruikte minuten, sms'jes en MB's mee kunt nemen naar de volgende factuurmaand. Controleer van tevoren of dit mogelijk is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je je bundel mag meenemen, vang je maanden dat je meer belt dan normaal makkelijker op.


  4. Kosten in het buitenland

    Buiten de EU is bellen, sms’en en vooral internetten behoorlijk duur en valt bijna altijd buiten de bundel. Sommige providers hebben abonnementen waarbij je (een deel van) je bundel in het buitenland kan gebruiken. Bij andere providers heb je hiervoor speciale buitenlandbundels die per dag of week af te sluiten zijn om hoge kosten te voorkomen. Binnen de Europese Unie gelden sinds halverwege 2017 geen roamingkosten meer. Lees meer informatie hierover in ons dossier roaming EU.


  5. Wat wil je met je smartphone?

    Heel belangrijk: wat wil je dat je smartphone kan? Als je op zoek bent naar een smartphone met alles erop en eraan, kies je voor een high-end toestel. Deze zijn vaak wel het meest prijzig. Als je niet per se een telefoon hoeft die van alles kan, ga je voor een goedkoper toestel. We hebben voor ieder wat wils: in onze toplijsten vind je de beste telefoons per categorie!




Hoe worden mijn gesprekken afgerekend?


De belminuten kunnen op twee manieren afgerekend worden. Je betaalt per minuut of per seconde. Hieronder zie je een overzicht hoe iedere provider de belminuten afrekent. Als je per seconde afrekent, wordt de eerste minuut vaak wel volledig in rekening gebracht. Na de eerste minuut wordt dan per seconde afgerekend.

Per minuut Ben, Lebara, Simyo, Tele2
Per seconde Budget Mobiel, hollandsnieuwe*, KPN, T-Mobile, Vodafone

*Er wordt per seconde afgerekend met een minimum van 30 seconden i.p.v. één minuut bellen.