Simkaarten

Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over simkaarten.




Wanneer krijg ik een nieuwe simkaart?

Bekijk hieronder per situatie of je een nieuwe simkaart van Belsimpel krijgt:

  • Je hebt een nieuw abonnement besteld, eventueel met toestel en/of nummerbehoud:
    Je krijgt een nieuwe simkaart van Belsimpel, behalve als je een abonnement hebt besteld bij Simyo: deze provider verstuurt de simkaart zelf.

  • Je hebt een verlenging besteld, eventueel met toestel:
    Je krijgt geen nieuwe simkaart van Belsimpel. Toch kan het zijn dat je een nieuw toestel bij je verlenging krijgt, waarvoor je een ander type simkaart nodig hebt (zie hieronder de verschillende typen simkaarten). Lees hier hoe je die aanvraagt.

  • Je hebt een prepaidpakket met simkaart besteld:
    Je krijgt een nieuwe simkaart van Belsimpel.


Typen simkaarten

Er zijn twee categorieëen simkaarten: de traditionele plastic simkaart en de ingebouwde simkaart, de eSIM. De traditionele simkaart bestaat in drie formaten: de 'normale' simkaart, de microsimkaart en de nanosimkaart. Bij alle toestellen op onze website staat het type traditionele simkaart vermeld onder de specificaties. In ons dossier simkaarten vind je meer informatie over simkaarten.


'Normale' simkaart Microsimkaart Nanosimkaart eSIM
Normale simkaart Microsimkaart Nanosimkaart eSIM
Gebruikt in niet-smartphones en oudere smartphones.

Bijvoorbeeld: Nokia 130, Samsung Galaxy S2, Apple iPhone 3G(S).
Gebruikt in sommige middenklasse Android-toestellen en oudere high-end-toestellen.

Bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S5, Apple iPhone 4(S), Motorola Moto G4, Huawei Ascend P7, Fairphone 2, Samsung Galaxy J7.
Gebruikt in sommige middenklasse Android-toestellen en nieuwere high-end-toestellen.

Bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S6 en nieuwer, Apple iPhone 5 en nieuwer, Huawei P8 en nieuwer.
Gebruikt in sommige van de nieuwste high-end smartphones.

Bijvoorbeeld: iPhone XS (Pro) en XR en nieuwer.

Wat is een eSIM en hoe vraag ik dit aan?

Een eSIM is een een digitale simkaart die je kunt activeren via een app. Er is een kleine simkaart in je telefoon gebouwd, waar je je abonnement op kunt activeren. Er komt dus helemaal geen fysieke simkaart meer aan te pas! Omdat de eSIM al ingebouwd zit, is de afmeting ontzettend klein vergeleken met de nanosimkaart. Dat betekent dat het in de toekomst ook bijvoorbeeld in smartwatches kan worden gebouwd, zodat je ook daarmee kunt bellen!

Nog niet alle providers bieden eSIM aan. Momenteel doen alleen KPN, Odido, Simyo en Vodafone dit. Deze bestel je via de app van je provider. Bij je eSIM ontvang je instructies, zodat je precies weet hoe je het kunt activeren. Als je van eSIM gebruik wilt maken, is het wel belangrijk dat je telefoon dit ondersteunt. Naar verwachting komen er steeds meer merken bij die eSIM ondersteunen.

Goed om te weten: Een eSIM kan maar één keer worden gedownload en op één toestel worden gebruikt.


Kan een eSIM worden geactiveerd in het buitenland?

Ja, dat kan! Een eSIM kan worden geactiveerd in het buitenland, zowel binnen als buiten de EU, als het abonnement al actief is. De eSIM van een nieuw abonnement kan alleen in Nederland geactiveerd worden.


Wat moet ik doen als ik een vervangende simkaart nodig heb?

Heb je een vervangende simkaart nodig, bijvoorbeeld omdat je huidige stuk is of niet in je nieuwe telefoon past? Dan heb je drie opties:

  1. Je kunt het beste een nieuwe simkaart aanvragen bij de provider. Het verschilt per provider of hier kosten aan verbonden zijn.
  2. Je kunt ook via Belsimpel een vervangende simkaart aanvragen. Dit kan zowel via onze klantenservice als in één van onze zeven Belsimpel-winkels. Dit kost €5,95. Op het moment dat je een verlenging bestelt op onze website, kun je ook een vervangende simkaart toevoegen aan je winkelwagen.

    Let op: We bieden bij Belsimpel geen vervangende simkaarten aan van Simyo en Lebara.
  3. Als je een groter type simkaart nodig hebt, kun je ook een adapter gebruiken. Heb je juist een kleinere simkaart nodig, dan kun je er voor kiezen om de oude simkaart gratis op maat te laten knippen bij een Belsimpel-winkel bij jou in de buurt. Let op: dit is op eigen risico.

Als je voor optie 1 of 2 kiest, krijg je een vervangende simkaart thuisgestuurd. Je telefoonnummer en abonnement moeten vervolgens worden overgezet van de oude naar de nieuwe simkaart. Dit gebeurt met een simkaartwissel.


Hoe vraag ik een simkaartwissel aan?

Zodra je de vervangende simkaart hebt ontvangen, stuur je voor het aanvragen van een simwissel een e-mail naar simwissel@belsimpel.nl. Vermeld hierin je 06-nummer, postcode en geboortedatum, evenals het oude simkaartnummer en het nieuwe simkaartnummer.

Wij voeren vervolgens de simwissel gratis en dezelfde dag nog voor je uit.* Nadat we je gegevens hebben overgezet van de oude naar de nieuwe simkaart, maak je gewoon weer gebruik van je abonnement zoals je gewend bent.

*Voor Simyo en Lebara kunnen we geen simkaartwissel uitvoeren. Dit vraag je gemakkelijk zelf aan via je persoonlijke Mijn Simyo-pagina of je neemt contact op met de klantenservice van Lebara.


Waar vind ik mijn simkaartnummer?

Het kan nodig zijn dat je het simkaartnummer van je simkaart ergens moet invullen, zoals bij een simkaartwissel of het aanvragen van nummerbehoud. Op deze pagina leggen we uit hoe je je simkaartnummer achterhaalt.


Kan ik ook een simwissel aanvragen voor mijn prepaidsimkaart?

Nee, wij kunnen je prepaidsimkaart niet voor je vervangen voor een nieuwe prepaidsimkaart. Neem hiervoor contact op met je provider.