Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Zelf toestelproblemen oplossen


Soms werkt je toestel niet zoals verwacht. In een aantal gevallen kun je dit zelf oplossen. Door zelf het probleem op te lossen hoef je je toestel niet op te sturen ter reparatie. En dat scheelt weer tijd!

Hieronder vind je vaak voorkomende problemen en de oplossingen ervoor. Klik op een probleem om de toelichting te lezen.


Veel voorkomende problemen

  • Mijn nieuwe toestel gaat niet aan

    Heb je een nieuw toestel, maar kun je hem niet inschakelen? Als je een toestel hebt met een uitneembare accu kan het zijn dat er nog een beschermfolie om de accu zit. Deze zit dan tussen de contactpunten van de accu en het toestel. Haal in dat geval de achterkant van je toestel en je accu los. Verwijder de folie en plaats de accu weer in het toestel. Nu kun je hem wel inschakelen.

    Als je een toestel hebt zonder uitneembare accu, raden we je aan om hem minimaal een half uur op te laden. Als je toestel wat langer in de doos heeft gezeten, heeft de lege accu even tijd nodig om te beginnen met opladen.

  • Mijn toestel staat niet in het Nederlands ingesteld

    Het kan zijn dat je toestel bij de eerste keer opstarten een andere taal dan Nederlands weergeeft. Bij de meeste telefoons kun je aan het begin direct al wisselen van taal. Als dat niet zo is, dan kan je dat vaak oplossen met het plaatsen van je simkaart. Zet het toestel uit, plaats een Nederlandse simkaart en start het toestel weer op. Vaak verschijnt nu ook de mogelijkheid om je toestel in het Nederlands in te stellen.

    Bekijk onderstaande video om te zien hoe je je Android-toestel in het Nederlands instelt:

  • Mijn toestel heeft een simlock

    Belsimpel biedt alleen toestellen aan zonder simlock. Als je je toestel via Belsimpel hebt besteld, is deze dus altijd simlockvrij. Misschien is er iets anders met je simkaart aan de hand. Bekijk onderstaande vraag, "Mijn toestel herkent mijn simkaart niet", voor een oplossing.

  • Mijn toestel herkent mijn simkaart niet

    Als je telefoon niet om een pincode vraagt na het plaatsen van je simkaart, wordt je simkaart waarschijnlijk niet gelezen.

    • Gebruik je een geknipte simkaart? Sommige toestellen zijn heel gevoelig voor de vorm van de simkaart en werken niet goed als de kaart een klein beetje scheef is geknipt. Probeer of de originele micro- of nanosimkaart wel werkt.
    • Stond je telefoon aan toen je de simkaart plaatste? Start dan het toestel opnieuw op. Werkt het nog steeds niet? Dan heeft je toestel misschien een defect. We helpen je graag om dit op te lossen. Bekijk hiervoor onze pagina Garantie & Reparatie.
  • Mijn toestel vraagt om een PUK-code

    Er is waarschijnlijk een paar keer iets misgegaan bij het invoeren van je pincode. Daarom moet je de PUK-code invullen. Deze heb je bij je simkaart gekregen. Als je deze niet meer hebt, kun je de PUK-code vinden door in te loggen op de website van je provider. Lukt dat niet? Vraag dan je PUK-code op bij de klantenservice van je provider. Belsimpel kan je PUK-code niet inzien.

  • Mijn toestel heeft geen bereik

    Plaats een andere simkaart, bijvoorbeeld van een vriend of familielid, in je toestel. Controleer of je hiermee wel bereik hebt.

    • Heb je nu wel bereik? Dan zit het probleem in je simkaart of in de dekking van je provider. Via je provider kun je een nieuwe simkaart aanvragen. Ben je niet tevreden over de dekking van je provider? Dan kun je gebruikmaken van onze dekkingsgarantie.
    • Heb je met een andere simkaart ook geen bereik? Dan is er misschien iets mis met het toestel. Probeer eerst je toestel te resetten, vaak helpt dat om het probleem op te lossen. Als dat niet werkt helpen we je natuurlijk graag om dit op te lossen. Kijk daarvoor op onze Garantie & Reparatie-pagina.
  • Mijn toestel maakt geen verbinding met mobiel internet

    Heb je geen verbinding met internet? Dat ligt mogelijk aan bepaalde instellingen in je telefoon. Soms moet je zelf bepaalde APN-instellingen aanpassen. We hebben hiervoor een handig APN-instellingen dossier geschreven waarin je kunt lezen hoe je dit doet.

  • Mijn scherm reageert niet

    Als je scherm niet reageert, kan het zijn dat de TalkBack-functie van de telefoon is ingeschakeld. Dit verandert de manier waarop je je telefoon bedient volledig. We hebben een video gemaakt waarin je kunt zien hoe TalkBack werkt, hoe je het inschakelt en ook hoe je het uitzet. Schakel met behulp van deze video de TalkBack-functie uit, en je scherm moet het weer doen.

  • Mijn scherm heeft een rode gloed

    Als het scherm van je toestel plotseling roder lijkt dan normaal, kan het zijn dat een nachtmodus is ingeschakeld.

    • Bij Android-toestellen kun je dit controleren door twee keer van boven naar onderen te vegen. Hiermee open je de instellingen, waarin je kunt kijken of de nachtmodus is ingeschakeld. Schakel deze functie uit door op de knop te drukken.
    • Bij iPhones ga je dit na door van onderen naar boven te vegen. Hiermee open je het bedieningspaneel. Houd de helderheids-schuifknop lang ingedrukt (of druk er hard op met 3D Touch), en bekijk of True Tone en Night Shift zijn ingeschakeld. Schakel beide functies uit door op de knop te drukken.

    Is het probleem niet verholpen?

    Dan kan het ook aan de instellingen van je beeldscherm liggen. Als je een telefoon met een AMOLED, Super AMOLED of OLED scherm hebt, ligt het mogelijk aan de instellingen van je scherm. Bij de meeste toestellen open je deze door op ‘Instellingen’ en ‘Beeldscherm’ te tikken. Als je hier een optie ‘Schermkalibratie’ vindt, kun je de kleuren van je scherm bijstellen met bijvoorbeeld een schuifbalk. Wanneer het scherm te rood is kun je de schuifbalk meer richting blauw verplaatsen.

  • Mijn toestel is langzaam, loopt vaak vast of heeft plotseling een korte accuduur

    Als je je toestel veel gebruikt, loopt het geheugen langzamerhand vol met apps, bestanden en processen. Je telefoon kan hierdoor langzamer worden, vaker vastlopen of een kortere batterijduur hebben.


    Bestanden verwijderen

    Probeer eens om bestanden zoals apps, foto's, filmpjes en muziek te verwijderen van je telefoon. Zo verminder je de hoeveelheid werkgeheugen die wordt gebruikt en vergroot je de vrije opslagruimte op je toestel. Dit heeft vaak een positief effect op de snelheid en batterijduur.


    Toestel resetten

    Als je helemaal met een schone lei wilt beginnen, reset je je toestel. Daarmee is je telefoon weer ingesteld zoals toen hij uit de fabriek kwam. Met het herstellen van de fabrieksinstellingen verwijdert je telefoon alle bestanden die op het toestel staan. Maak dus eerst een back-up van de bestanden die je wilt bewaren! Zet je telefoon terug op de fabrieksinstellingen door in de instellingen naar ‘Back-up maken en resetten’ te gaan. Hier tik je op ‘Fabrieksinstellingen herstellen’. Nadat je dit hebt gedaan is je telefoon weer helemaal leeg en zijn de problemen waarschijnlijk verholpen.


    Kijk voor meer tips om je batterijduur te verbeteren op onze pagina Preventie Korte Accuduur.

    Extra tips om je telefoon sneller te maken vind je op de pagina Preventie Langzame Software.

  • Mijn toestel laadt niet op

    Wanneer je toestel niet meer oplaadt, kan het zijn dat de accu al wat langer leeg is. In dat geval heeft hij even tijd nodig om te beginnen met opladen. Leg je toestel minstens een half uur aan de lader om dit te controleren. Helpt dit niet? Probeer dan je toestel op te laden met een andere oplader. Zo kun je nagaan of het probleem in je toestel of in de oplader zit.