Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Heb ik wel een defect?


Soms lijkt er iets niet in orde te zijn met je toestel. Een belangrijke vraag is dan: heb ik wel een defect? We hebben een paar checklists voor je samengesteld om te controleren of er inderdaad iets niet in orde is. Zo kun je eventuele reparatietijd voorkomen! Kies hieronder met wat voor situatie je zit:





Het toestel leest mijn simkaart niet

  1. Vraagt het toestel om een pincode?
    • Zo ja: dan leest het toestel je simkaart.
    • Zo nee: dan heeft het toestel je simkaart niet gelezen: zie stap 2.
  2. Gebruik je een geknipte micro-simkaart?
    • Sommige toestellen zijn heel gevoelig voor de vorm van de simkaart en werken niet goed als de kaart een klein beetje scheef zit. Probeer een originele microsim. Als het dan wel werkt zit het probleem niet in je toestel.
    • Zo nee: zie stap 3.
  3. Stond de telefoon aan toen de simkaart werd ingevoerd?
    • Zo ja: start het toestel opnieuw op.
    • Zo nee: er is een kans dat je toestel geen simkaarten kan lezen: zie stap 4.
  4. Vraagt het toestel nog steeds niet om een pincode?
    • Start het toestel nog één keer opnieuw op. Werkt dit niet, dan heeft je toestel waarschijnlijk een defect. Bekijk onze pagina over Garantie & Reparatie, waar we je snel verder helpen.



Het toestel heeft een simlock

  1. Vraagt het toestel om een pincode?
    • Zo nee: de simkaart zit niet goed in het toestel. Opnieuw opstarten kan dit verhelpen. Blijft het toestel je simkaart negeren? Lees dan bovenstaand onderdeel.
    • Zo ja: dan zit je simkaart op de juiste manier in het toestel. Ga door naar zie stap 2.

  2. Wat geeft het toestel aan na het invoeren van de pincode?
    • Het toestel komt op het beginscherm en heeft bereik: Het toestel is altijd simlockvrij.
    • Het toestel vraagt om een PUK-code: Er is waarschijnlijk een paar keer iets misgegaan bij het invoeren van je pincode. Voer de PUK-code in die je bij je simkaart gekregen hebt.
    • Het toestel vraagt om een 'netwerksleutel, controlesleutel, netwerkcode of unlockcode': Het toestel heeft waarschijnlijk een simlock. Zie onze Garantie & reparatie-pagina voor meer informatie.
    • Het toestel vindt geen bereik: zie stap 3.

  3. Vindt je toestel geen bereik?
    • Probeer of je met een andere simkaart wel bereik hebt.
    • Als dit ook niet werkt, dan is er wellicht iets mis met de antenne of een ander onderdeel.
    • Soms is er geen hardwaredefect en is terugzetten naar de fabrieksinstellingen de oplossing. Zie onze toestelhulp voor een stapsgewijze uitleg.



Het toestel schakelt niet in

  1. Er zijn telefoons waar de accu al in het toestel zit maar er nog een beschermfolie tussen de contactpuntjes zit. Deze telefoons zullen nooit werken voordat dit folie is verwijderd. Kijk dus even of dit het geval is.
  2. Er zijn tegenwoordig veel telefoons waarvan de accu niet uitneembaar is. Hierbij gebeurt het soms dat de telefoons zichzelf inschakelen wanneer ze in de doos zitten. Leg daarom je nieuwe toestel altijd eerst dertig minuten aan de oplader. Vaak is in zo'n geval de accu gewoon leeg en werkt het toestel na opladen goed.
  3. Als dat niet werkt, kun je het toestel resetten. Het resetten van een telefoon verschilt per merk, bekijk daarom onze Belsimpel.nl toestelhulp. Hier leggen we per merk uit, stap voor stap, hoe je je telefoon kunt resetten. Hierbij moet je goed letten op de keuze tussen een soft reset of een hard reset. Bij een soft reset blijven eventuele instellingen en persoonlijke gegevens, zoals foto’s, die op het toestel staan behouden. Bij een hard reset gaat de smartphone volledig terug naar de fabrieksinstellingen en worden alle persoonlijke gegevens en instellingen gewist.



Het toestel is in de verkeerde kleur geleverd

  1. Controleer op je factuur welke kleur je hebt besteld.
    • Klopt dit met de geleverde kleur? Dan is er niets aan de hand. Mocht dit toch niet zijn wat je in gedachten had, dan is ruilen of annuleren een optie.
    • Klopt dit niet met de geleverde kleur? Zie stap 2.

  2. Controleer hoe de kleur er in de praktijk uit hoort te zien. Het kan voorkomen dat een toestel slechts gedeeltelijk gekleurd is, waardoor het net lijkt of de verkeerde kleur is geleverd.
    • Blijkt bij nader inzien de kleur toch te kloppen? Dan is er niets aan de hand.
    • Komt dit niet overeen met wat je had besteld? Zie stap 3.

  3. Kijk of er meerdere kleuren covers in de verpakking zitten. Bij sommige telefoons worden standaard twee of meer kleuren meegeleverd. Het kan zijn dat de kleur die je had besteld nog in de verpakking zit.
    • Zit de juiste kleur ook niet in de verpakking? Dan is waarschijnlijk de verkeerde kleur geleverd. Zie onze procedure voor ruilen en annuleren, waar we je snel helpen om dit op te lossen!