Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Dossier Inflatiecorrectie

Wat is inflatiecorrectie?


In Nederland stijgen de prijzen jaarlijks een beetje door een economisch proces dat inflatie wordt genoemd. Het gevolg van inflatie is dat producten duurder worden. Veel werkgevers verrekenen de inflatie ook door in de lonen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent ieder jaar hoe veel duurder producten gemiddeld worden en bepaalt zo de inflatiecorrectie. Vaak gaat dit maar om een percentage van minder dan een procent, in 2017 was de inflatiecorrectie bijvoorbeeld 0,32 procent. Door inflatiecorrectie toe te passen op de prijzen van producten en lonen, wordt gezorgd dat we niet veel merken van inflatie. Providers verwerken vaak ook een inflatiecorrectie in hun abonnementsprijzen. Dat betekent dat de prijs van je abonnement af en toe kan worden bijgesteld.


Wanneer voert mijn provider inflatiecorrectie door?


Providers kunnen maximaal één keer per jaar bepalen of ze de prijzen van hun abonnementen gaan aanpassen aan de inflatie. Dit staat ook in de algemene voorwaarden van je provider. Hieronder kun je zien op welk moment in het jaar jouw provider inflatiecorrectie kan doorvoeren.

  • KPN: 1 oktober
  • Vodafone: 1 oktober
  • T-Mobile: 1 januari
  • Telfort: 1 juli
  • Tele2: 1 juli
  • Ben: 1 januari
  • hollandsnieuwe: 1 oktober
  • Simyo: 1 oktober