‹ Alle nieuwsberichten

Blog 6 Slim Zakelijk | Nooit meer over je datalimiet heen

Blog 6 Slim Zakelijk | Nooit meer over je datalimiet heen

In de zesde blog van de Slim Zakelijk reeks, in samenwerking met Telfort Zakelijk, besteden we aandacht aan je dataverbruik. Benieuwd hoe jij je verbruik laag houdt, je nooit meer ongemerkt over je datalimiet heengaat en je altijd op de hoogte bent van hoeveel MB’s je nog over hebt? Lees dan snel verder!

Het afgelopen jaar is het dataverbruik onder smartphonegebruikers in Nederland, volgens Tweakers, gestegen van 541 MB naar 1 GB gemiddeld per maand. Een behoorlijke stijging die laat zien dat smartphones steeds meer gebruikt worden om online zaken te regelen.

Inzicht in je dataverbruik

Inzicht in je dataverbruik wordt des te belangrijker, om hoge telefoonrekeningen achteraf te voorkomen. Gelukkig hebben veel providers een eigen app, waarmee je heel gemakkelijk checkt hoeveel van je data al verbruikt is. Zo biedt Telfort Zakelijk de Mijn Telfort App aan waarmee je inzicht hebt in je belstatus, abonnement en verbruik. Het handige van deze app is dat je ook heel eenvoudig één keer per maand je bundels kunt aanpassen. Zo kies je bijvoorbeeld, op basis van je voorgaande verbruik, ervoor om je internetbundel te verhogen, een buitenlandbundel in te stellen of zelfs extra MB’s te kopen. Zo weet je zeker dat je niet zonder internet komt te zitten!

Het blijft natuurlijk lastig inschatten hoeveel MB’s je nodig hebt. Wel is er bekend dat bepaalde acties op je smartphone een aantal MB kosten. Zo kost:

  • het ontvangen of versturen van een appje 0,01MB per tekstbericht 
  • het bekijken van een Youtube filmpje 3MB per minuut
  • het downloaden van een app 5 tot 20MB per app
  • het luisteren van muziek via Spotify 2MB per minuut

Voor meer inzicht in gemiddeld verbruik van acties op je smartphone vind je in ons dossier ‘Datagebruik’.

Offline functies Spotify & Netflix

Spotify, YouTube en Netflix zijn populaire streamingsdiensten die smartphonegebruikers veel gebruiken. Waar het gebruik van deze streamingdiensten toeneemt neemt ook het dataverbruik toe. Deze streamingsdiensten zijn namelijk grootverbruikers als het om data gaat. Gelukkig spelen onder andere Spotify en Netflix daarop in en bieden zij mogelijkheden om offline te streamen. Je kunt nu namelijk muziek of series downloaden op WiFi-netwerken en opslaan voor later gebruik. Zo geniet je onderweg, zonder gebruik van data, toch van je muziek of serie!

Updaten & synchroniseren alleen op WiFi

Wist je dat het updaten en synchroniseren van je smartphone ook veel data kost? Dit verbruik is eenvoudig terug te dringen door een paar aanpassingen in de instellingen van jouw smartphone toe te passen. Ga naar je App Store, Play Store of Windows Store en naar instellingen. Zet vervolgens ‘Automatisch downloads’ uit en vink ‘Apps alleen via WiFi automatisch bijwerken’ aan. Waar het hebben van een online externe opslag veel voordelen met zich meebrengt, zoals we eerder beschreven, is het ook een dataverbruiker. Het synchroniseren van je online externe opslag kost namelijk veel data. Als je gebruik maakt van een externe opslagruimte is het goed als je ook daar je instellingen controleert. In de instellingen van deze online opslagruimtes stel je in dat bestanden alleen worden gesynchroniseerd via WiFi.

Dataplafond

Naast het veranderen van de instellingen van je updates en apps kun je er bij veel toestellen ook voor kiezen om een dataplafond op je smartphone in te stellen. Dit betekent dat je een melding ontvangt wanneer je over een bepaald dataverbruik heen zit. Sommige fabrikanten maken het zelfs mogelijk om je mobiele netwerk automatisch uit te laten schakelen wanneer deze grens is bereikt. Zo weet je zeker dat je nooit meer over je limiet heengaat – en dat scheelt in de kosten.

Bundel verbruikt?

Ben je al bijna door je internetbundel heen? Je krijgt bijna standaard een melding van je provider als je internetbundel op is. Onder andere Telfort Zakelijk stuurt je een sms als je 80% van je internetbundel en/of belminuten hebt verbruikt. Je ontvangt daarna een vervolg-sms waarin staat wanneer je bundel op is. Op die manier weet je altijd wanneer je bundel bijna op is en kom je niet voor verrassingen te staan. Wel zo handig natuurlijk, als je contact moet houden met collega’s en partners! Ben je toch door je bundel heen en blijf je internetten dan is het per provider verschillend wat er met je internetbundel gebeurt. Bij Telfort Zakelijk koop je een kleine extra internetbundel om zo gewoon bereikbaar te blijven. Deze extra bundels zijn eenmalig en geldig tot het einde van de maand. Je zit dus nergens aan vast!

Nu weet je hoe je voorkomt dat je MB’s erdoorheen vliegen en je internetbundel het langer uithoudt! Volgende week gaan we in op het beveiligen van je zakelijke telefoon. Het is natuurlijk van groot belang dat zakelijke informatie niet zomaar op straat komt te liggen. Houd onze socialmediakanalen in de gaten voor het volgende artikel!