Zelf problemen met je product oplossen

Soms werkt je product niet zoals verwacht. In een aantal gevallen kun je dit zelf oplossen. Door zelf het probleem op te lossen hoef je je product niet op te sturen ter reparatie. En dat scheelt weer tijd!

Hieronder vind je vaak voorkomende problemen en de oplossingen ervoor. Klik op een probleem om de toelichting te lezen.

Veel voorkomende problemen met toestellen

  • Mijn toestel gaat niet (meer) aan

    Of je telefoon nu nieuw is, of je hem al een tijdje hebt, het kan gebeuren dat je telefoon ineens niet meer aangaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben, dus probeer eerst de volgende dingen voordat je je telefoon onnodig opstuurt voor reparatie.

    • Uitneembare accu: Heb je een nieuw toestel, maar kun je hem niet inschakelen? Als je toestel een uitneembare accu heeft, kan het zijn dat er nog een beschermfolie om de accu zit. Deze zit tussen de contactpunten van de accu en het toestel. Haal in dat geval de achterkant van je toestel en je accu los. Verwijder de folie en plaats de accu weer in het toestel. Schakel vervolgens je telefoon weer in.

    • Lege telefoon: Het ligt misschien voor de hand, maar het kan zijn dat je telefoon al wat langer leeg is, waardoor het langer duurt voordat hij begint op te laden. Leg je toestel minimaal een uur aan de lader en controleer of hij aan gaat.

    • Defecte oplader: Als je telefoon niet wil opladen, ligt het misschien aan de lader. Probeer je lader met een andere telefoon en probeer een andere lader met jouw telefoon. Vergeet niet zowel de stekker als kabel te wisselen, want het kan ook aan één van die twee dingen liggen. Zo kun je nagaan of het probleem in je toestel of in de oplader zit.

    • Stof in de oplaadpoort: Als je je telefoon een tijdje hebt, kan er stof ophopen in de oplaadpoort. Dit kan ervoor zorgen dat je telefoon niet meer oplaadt. Je kunt het stof zelf proberen te verwijderen met een speciaal pipetje dat lucht blaast, of door zelf te blazen. Werkt dit niet, ga dan bij een telefoonwinkel in de buurt langs. Zij kunnen vaak het stof redelijk gemakkelijk voor je verwijderen.

  • Mijn toestel laadt niet op

    Wanneer je telefoon niet direct aan gaat, kan het zijn dat je accu al wat langer leeg is. In dat geval heeft je telefoon wat langer nodig om te beginnen met opladen. Leg je toestel minimaal een uur aan de lader en controleer of hij aan gaat.

    • Defecte oplader: Als je telefoon niet wil opladen, ligt het misschien aan de lader. Probeer je lader met een andere telefoon en probeer een andere lader met jouw telefoon. Vergeet niet zowel de stekker als kabel te wisselen, want het kan ook aan één van die twee dingen liggen. Zo kun je nagaan of het probleem in je toestel of in de oplader zit.

    • Stof in de oplaadpoort: Als je je telefoon een tijdje hebt, kan er stof ophopen in de oplaadpoort. Dit kan ervoor zorgen dat je telefoon niet meer oplaadt. Je kunt het stof zelf proberen te verwijderen met een speciaal pipetje dat lucht blaast, of door zelf te blazen. Werkt dit niet, ga dan bij een telefoonwinkel in de buurt langs. Zij kunnen vaak het stof redelijk gemakkelijk voor je verwijderen.

  • Mijn accu gaat snel leeg

    Wanneer je je telefoon al wat langer hebt, kan het voorkomen dat je telefoon sneller leeg gaat dan in het begin. Ook wanneer je telefoon net uit de doos komt kan je telefoon sneller leeg gaan dan je had gehoopt. De korte accuduur kan aan verschillende dingen liggen. Hier volgen een aantal tips:

    • Update je software: Bij iedere software-update probeert de ontwikkelaar het stroomverbruik van je telefoon te optimaliseren. De kans is dus groot dat als je een software update doet, je accuduur ineens weer een stuk langer is. (Android, iOS)

    • Herstart regelmatig je telefoon: Herstart wekelijks je toestel. Hiermee sluit je uit dat er onnodige applicaties gebruik maken van de batterij en dat kleine geheugenfoutjes invloed hebben op de duur van de batterij.

    • Schakel onnodige functies en apps uit: Bluetooth, Wifi en GPS zijn functies op je telefoon die je niet de hele dag nodig hebt, maar wel ontzettende energievreters zijn. Schakel deze dus altijd uit als je ze niet meer gebruikt. Kijk ook eens bij de batterij instellingen van je telefoon. Je kunt daar per app zien hoeveel stroom verbruikt wordt.

    Alle andere tips om een korte accuduur te voorkomen vind je op de pagina Reparatiepreventie.

  • Mijn telefoon is traag

    Het is niet gek dat je telefoon na een tijdje wat trager reageert dan toen hij net nieuw was. Een aantal tips om ervoor te zorgen dat je telefoon weer wat sneller wordt:

    • Update je software: Bij iedere software-update probeert de ontwikkelaar je hardware van je telefoon beter te laten samenwerken met de software op je telefoon. De kans is dus groot dat als je een software update doet, je telefoon weer wat sneller wordt. (Android, iOS)

    • Telefoon resetten: Door je telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen, wordt alles weer hersteld en zal hij zich waarschijnlijk weer gedragen als vanouds. Alle foutjes zullen eruit gehaald worden en ook je bestanden zitten niet meer in de weg. (Android, iOS)

    • Maak je telefoon leeg: Zowel je opslaggeheugen als het cachegeheugen kan ervoor zorgen dat je telefoon vol raakt en daardoor langzamer wordt. Door je cachegeheugen af en toe te legen en je bestanden bij te houden kun je dit voorkomen.
  • Mijn toestel staat niet in de juiste taal ingesteld

    Het kan zijn dat je toestel bij de eerste keer opstarten niet je eigen taal weergeeft. Bij de meeste telefoons kun je aan het begin direct al wisselen van taal. Als dat niet zo is, dan kun je dat vaak oplossen met het plaatsen van je simkaart. Zet het toestel uit, plaats je eigen simkaart en start het toestel weer op. Vaak verschijnt nu ook de mogelijkheid om je toestel in de gewenste taal in te stellen.

  • Mijn toestel heeft een simlock

    Belsimpel biedt alleen toestellen aan zonder simlock. Als je je toestel via Belsimpel hebt besteld, is deze dus altijd simlockvrij. Misschien is er iets anders met je simkaart aan de hand. Bekijk onderstaande vraag, "Mijn toestel herkent mijn simkaart niet", voor een oplossing.

    Gebruik je een niet-Europese simkaart?
    Sommige toestellen zijn uitgerust met regiolock, zodat een telefoon die bijvoorbeeld voor de Europese markt is gemaakt, niet in Amerika verkocht kan worden. Bij Belsimpel verkopen we uitsluitend Europese telefoons. Als je een niet-Europese simkaart gebruikt, kan het daarom voorkomen dat deze niet werkt door regiolock.

    Regiolock vervalt bij veel toestellen door 5 minuten (aaneengesloten) te bellen met een Europese simkaart. Je kunt in dit geval dus proberen de regiolock te laten vervallen door de Europese simkaart van een vriend of familielid te gebruiken en hiermee te bellen via jouw toestel. Je kunt ook een Europees prepaidkaartje aanschaffen en hiermee 5 minuten bellen. Let op: Regiolock kan niet altijd worden uitgeschakeld. We raden je daarom altijd aan om een Europese simkaart in je toestel te gebruiken.

  • Mijn toestel herkent mijn simkaart niet

    Als je telefoon niet om een pincode vraagt na het plaatsen van je simkaart, wordt je simkaart waarschijnlijk niet gelezen. Het is ten eerste goed om te weten of het probleem aan de simkaart ligt, of aan de telefoon. Voer hiervoor een simkaart kruistest uit:

    1. Stop je eigen simkaart in een andere telefoon en kijk of de simkaart werkt;
    2. Stop een andere simkaart in je telefoon en kijk of deze werkt.

    Als je simkaart ook niet werkt in een andere telefoon, dan ligt het probleem bij de simkaart. Werkt je telefoon ook niet met een andere simkaart, dan ligt het probleem aan je telefoon.

    Gebruik je een geknipte simkaart? Sommige toestellen zijn heel gevoelig voor de vorm van de simkaart en werken niet goed als de kaart een klein beetje scheef is geknipt. Probeer of een originele micro- of nanosimkaart wel werkt. Probeer voor de zekerheid de geknipte simkaart in een ander toestel. Zo kun je achterhalen of het aan de simkaart ligt, of aan het toestel.

    Stond je telefoon aan toen je de simkaart plaatste? Start dan het toestel opnieuw op. Werkt het nog steeds niet? Dan heeft je toestel misschien een defect. We helpen je graag om dit op te lossen. Bekijk hiervoor onze pagina Garantie & Reparatie.

  • Mijn toestel heeft geen bereik

    Dit kan zowel aan je telefoon als aan je simkaart liggen. Probeer eerst te achterhalen waar het probleem ligt.

    1. Plaats eerst je simkaart opnieuw in je telefoon en start deze opnieuw op. Zorg dat je je pincode ingevuld hebt en controleer of je nu wel bereik hebt.
    2. Heb je nog geen bereik? Plaats dan eens je simkaart in een andere telefoon. Als je hiermee wel bereik hebt, kan het aan je telefoon liggen. Om dit uit te sluiten, is het goed om eerst nog de volgende dingen te proberen. Ook als je geen bereik hebt, kun je de volgende dingen proberen.
    3. Plaats een andere simkaart, bijvoorbeeld van een vriend of familielid, in jouw toestel. Controleer of je hiermee wel bereik hebt. Heb je nu wel bereik? Dan zit het probleem in je simkaart of in de dekking van je provider. Via je provider kun je een nieuwe simkaart aanvragen.
    4. Heb je met een andere simkaart ook geen bereik? Dan zit het probleem waarschijnlijk bij je toestel. Probeer eerst je telefoon te resetten, vaak helpt dat om het probleem op te lossen.

    Hebben bovenstaande tips niet geholpen? Dan helpen we je natuurlijk graag om dit op te lossen. Kijk daarvoor op onze Garantie & Reparatie-pagina.

  • Mijn toestel maakt geen verbinding met mobiel internet

    Heb je geen verbinding met internet? Dat ligt mogelijk aan bepaalde instellingen in je telefoon. In dat geval kun je proberen om handmatig de APN-instellingen aan te passen.

  • Mijn scherm reageert niet

    Als je scherm niet reageert, kan het zijn dat de TalkBack-functie van de telefoon is ingeschakeld. Dit verandert de manier waarop je je telefoon bedient volledig. Schakel de TalkBack-functie uit via het instellingenmenu en je scherm moet het weer doen.

  • Mijn scherm heeft een rode gloed

    Als het scherm van je toestel plotseling roder lijkt dan normaal, kan het zijn dat een nachtmodus is ingeschakeld.

    • Bij Android-toestellen kun je dit controleren door twee keer van boven naar onderen te vegen. Hiermee open je de instellingen, waarin je kunt kijken of de nachtmodus is ingeschakeld. Schakel deze functie uit door op de knop te drukken.
    • Bij iPhones ga je dit na door van onderen naar boven te vegen. Hiermee open je het bedieningspaneel. Houd de helderheids-schuifknop lang ingedrukt (of druk er hard op met 3D Touch), en bekijk of True Tone en Night Shift zijn ingeschakeld. Schakel beide functies uit door op de knop te drukken.

    Is het probleem niet verholpen?
    Dan kan het ook aan de instellingen van je beeldscherm liggen. Als je een telefoon met een AMOLED, Super AMOLED of OLED scherm hebt is dit mogelijk. Bij de meeste toestellen open je deze door op "Instellingen" en "Beeldscherm" te tikken. Als je hier een optie "Schermkalibratie" vindt, kun je de kleuren van je scherm bijstellen met bijvoorbeeld een schuifbalk.

  • Mijn scherm heeft een "dode" of knipperende pixel

    Is één van de pixels op je scherm anders gekleurd dan de rest, of knippert deze wit wanneer je aan het bellen bent? Dit is in de meeste gevallen een proximity sensor (nabijheidssensor). Een proximity sensor is een sensor die kan "zien" of je aan het bellen bent en je telefoon bij je oor houdt. Je scherm wordt dan automatisch uitgeschakeld zodat je niet per ongeluk ophangt wanneer je met je oor tegen je scherm komt.

    Bij toestellen met een grote notch (inkeping) of brede randen, is de proximity sensor vaak in de rand of notch verwerkt. Wanneer het display de hele voorzijde vult, wordt deze meestal in het display zelf verwerkt.

  • Mijn toestel is langzaam, loopt vaak vast of heeft plotseling een korte accuduur

    Als je je toestel veel gebruikt, loopt het geheugen langzamerhand vol met apps, bestanden en processen. Je telefoon kan hierdoor langzamer worden, vaker vastlopen of een kortere batterijduur hebben.

    • Bestanden verwijderen: Probeer eens om bestanden zoals apps, foto's, filmpjes en muziek te verwijderen van je telefoon. Zo verminder je de hoeveelheid werkgeheugen die wordt gebruikt en vergroot je de vrije opslagruimte op je toestel. Dit heeft vaak een positief effect op de snelheid en batterijduur.
    • Toestel resetten: Als je helemaal met een schone lei wilt beginnen, reset je je toestel. Daarmee is je telefoon weer ingesteld zoals toen hij uit de fabriek kwam. Met het herstellen van de fabrieksinstellingen verwijdert je telefoon alle bestanden die op het toestel staan. Maak dus eerst een back-up van de bestanden die je wilt bewaren! Zet je telefoon terug op de fabrieksinstellingen door in de instellingen naar "Back-up maken en resetten" te gaan. Hier tik je op "Fabrieksinstellingen herstellen". Nadat je dit hebt gedaan is je telefoon weer helemaal leeg en zijn de problemen waarschijnlijk verholpen.
  • Mijn refurbished iPhone geeft een melding over een onderdeel

    Soms geven Refurbished Apple iPhones een melding als er een reparatie heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld als er een nieuwe batterij is geplaatst. Het kan zijn dat deze melding in je scherm verschijnt: Er kan niet worden gecontroleerd of deze iPhone een originele Apple batterij heeft. Er is geen informatie beschikbaar over de conditie van deze batterij.

    Waarom toont je iPhone deze melding? Een refurbished iPhone wordt opengemaakt, gecontroleerd en indien nodig gerepareerd, voordat het aan jou verkocht wordt. Soms worden onderdelen vervangen om ervoor te zorgen dat de iPhone weer zo lang mogelijk meegaat. De batterij van je iPhone wordt vervangen wanneer de capaciteit minder dan 85% is. Je iPhone registreert dat er een onderdeel van zijn plek is gekomen, en maakt hier een melding van.

    Bij een reparatie of vervanging van een onderdeel worden door Forza Made For iPhone-onderdelen gebruikt. Dit is de reden waarom je refurbished iPhone een melding toont. Made For iPhone-onderdelen zijn onderdelen die niet uit een Apple-fabriek komen, maar wel gecertificeerd zijn als iPhone-onderdeel. Dit heeft geen enkele invloed op de prestaties van de accu of het beeldscherm van je iPhone. De melding verdwijnt automatisch na ongeveer 14 dagen.

    Op deze pagina lees je alles over refurbished iPhones.



Veel voorkomende problemen met accessoires

  • Mijn Airpods, of andere in-ear oordopjes, geven geen geluid

    Werken je oordopjes niet goed of lukt het niet om verbinding te maken? Voer dan de onderstaande stappen uit om dit op te lossen:

    1. Maak je oordopjes schoon: In-ear oordopjes zoals de Apple AirPods kunnen vervuild raken. Wanneer oortjes plots geen of minder geluid geven, is opgehoopt vuil vaak de oorzaak. Vuil kan zich ophopen in oordopjes als deze niet worden schoongemaakt, daarom is het belangrijk dat je ze regelmatig reinigt. Op de website van Apple lees je hoe je AirPods reinigt. Deze tips kun je ook volgen voor andere in-ear oordopjes.
    2. Voer een software-update uit: Werkt één van je oortjes niet goed of reageren ze slecht? Dan los je dit meestal op met een reset. Bekijk voor je Airpods onze handige Tips & Tricks-video over AirPods resetten.
  • Mijn Nothing Ear (1)-oortjes geven geen geluid

    Werken je oordopjes niet goed of lukt het niet om verbinding te maken? Voer dan de onderstaande stappen uit om dit op te lossen:

    1. Reset de Nothing Ear (1): Doe de oordopjes in de oplaadcase en laat de case open. Druk op de knop op de zijkant van de case en houd deze knop 10 seconden vast. Het rode LED-lampje knippert vervolgens een paar seconden om aan te geven dat de oordopjes gereset zijn. Koppel de oordopjes opnieuw met je apparaat en controleer of het probleem is opgelost.
    2. Voer een software-update uit: Controleer de Playstore/App store voor de update van de Ear 1 app. Installeer de update en doe de oordopjes in de geopende case. Verbind je telefoon via bluetooth met de oortjes en start de app. Laat de oordopjes in de case totdat de software update klaar is. Sluit de case vervolgens voor 10 seconden wanneer de update is afgerond. Daarna kun je de oortjes opnieuw verbinden en is de nieuwe software geïnstalleerd.
    3. De oortjes correct aansluiten: Zet Bluetooth aan op je telefoon. Open de oplaadcase met de oortjes in de case en laat de oortjes in de case zitten tot deze automatisch verbinden met je telefoon. Wanneer beide oortjes zijn verbonden, kun je de oortjes uit de case halen. Je kunt nu genieten van je favoriete muziek.
  • Mijn Fitbit-bandje is kapot

    Is het bandje van je Fitbit kapot gegaan binnen 2 jaar nadat je deze had gekocht bij Belsimpel en gaat het om een productiefout? Dan kun je een nieuw bandje aanvragen bij Fitbit door de onderstaande stappen te volgen:

    1. Log in op de website van Fitbit: Klik hier om in te loggen op de website van Fitbit. Log in met het account dat is gekoppeld aan de Fitbit met het kapotte bandje.
    2. Vraag een nieuw bandje aan: Vraag een nieuw bandje aan door een claim in te dienen en de stappen op de Fitbit-website te volgen.
    3. Volg de status van je claim: Fitbit controleert je claim gemiddeld binnen 3 dagen en neemt daarna contact met je op. Je ontvangt een nieuw bandje wanneer er sprake is van een productiefout. Gaat het om normale slijtage, krassen of verkeerd gebruik, dan valt de schade niet onder de garantie en dekt Fitbit de schade niet.