Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Sony Xperia V - FAQ

Vragen & antwoorden voor de Sony Xperia V

  • Kan ik met mijn Sony Xperia V gebruik maken van online opslag?

    Antwoord:

    Naast het interne geheugen van je toestel kun je ook gebruik maken van Cloud Storage. Hier kun je jouw foto’s en video’s uploaden, zodat ze niet meer op je telefoon hoeven te staan. Ze blijven wel beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen geen ruimte meer in op je telefoon. Zo blijft je telefoon snel en zal je geheugen veel minder snel vol raken. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.

  • Hoe waterdicht is mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Er bestaan verschillende niveaus van stof- en waterdichtheid bij mobiele telefoons. De IP-certificering geeft de stof- en waterdichtheid van een telefoon aan. Een IP-certificering geeft dus aan in hoeverre een toestel beschermd is tegen het binnendringen van stof of vocht. Het eerste cijfer van de IP-certificering over de stofdichtheid van het toestel is en het tweede cijfer is een maat voor de waterdichtheid. Jouw toestel heeft een IP-57-certificering. De 5 betekent toestel voldoende bescherming tegen stof heeft om goed te blijven werken. De 7 betekent dat het toestel dompeldicht is en tot een half uur lang op een diepte van één meter diep kan functioneren, zonder hierdoor schade op te lopen. Hier vind je de top-tien lijst van waterdichte telefoons.

  • Hoe verbeter ik de accuduur met STAMINA-mode op mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    In plaats van het handmatig uitschakelen van verschillende functies kun je dit met je Sony-toestel op een slimme manier je accu besparen! Sony heeft aan Android hun eigen STAMINA-modus toegevoegd. Deze functie kun je inschakelen door in het 'Instellingen'-menu naar 'Batterij' te gaan. Hier tik je op 'STAMINA-modus' en vervolgens op de schuifregelaar om de energiebesparing in te schakelen. Hiermee worden automatisch verschillende processen gestopt zodat je accu nog langer mee gaat. In het 'Batterij' menu kun je ook kiezen voor 'Ultra STAMINA-modus'. Hiermee worden nog meer functies uitgeschakeld en bespaar je nog meer energie. Zo kun je bijvoorbeeld niet meer internetten maar nog wel bellen of sms'en.

  • Hoe kan ik mijn Sony Xperia V verbinden met mijn computer?

    Antwoord:

    Je verbindt je Sony-toestel met een computer door middel van een kabel. Deze doe je in de USB-poort van de PC.

    Daarnaast kun je Sony's programma: PC Companion gebruiken. Met dit programma verbind je je smartphone met je computer om zo bestanden over te zetten of een back-up te maken. Ook kun je Xperia Transfer gebruiken, waarmee je content van de ene telefoon naar de andere overzet. 

  • Mijn Sony Xperia V reageert niet op mijn aanrakingen, wat kan ik hieraan doen?

    Antwoord:

    Het kan zijn dat TalkBack aan staat. Dit is een functie van Android, gemaakt voor blinden en slechtzienden. De telefoon zet in deze modus de tekst op het scherm om in spraak. Je kunt deze functie uitschakelen via het instellingenmenu, onder 'Toegankelijkheid'.

    Hier kun je meer informatie vinden over Google TalkBack.

  • Hoe zet ik inhoud van mijn oude telefoon over naar mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Sony ontwikkelde een applicatie zodat je eenvoudig bestanden en contacten overzet van je oude smartphone naar je nieuwe Sony-toestel. Het maakt niet uit of je overstapt van Android, iOS of Windows Phone; met enkele stappen zet je contacten, muziek, foto's, video's, berichten en andere bestanden over. Je gaat als volgt te werk: download de applicatie Xperia Transfer Mobile op je Sony Xperia-toestel. Sluit vervolgens je Sony-smartphone aan op je oude smartphone met de Xperia Transfer-kabel. Heb je geen Transfer-kabel download dan de Xperia Transfer Desktop Tool voor je computer. Zodra de apparaten verbonden zijn, kun je alle inhoud overzetten. Download de app Xperia Transfer Mobile in de Google Play Store.

  • Ik heb een ander formaat simkaart nodig dan ik momenteel heb. Wat moet ik doen?

    Antwoord:

    Tegenwoordig zijn er simkaarten in drie verschillende formaten in omloop: regulier, micro en nano. Als je simkaart te klein is voor je telefoon, kun je een sim-adapter gebruiken. Op deze manier past de simkaart weer in je telefoon. Als je simkaart te groot is, kun je deze bijknippen met een simkaart knipper. Het bijknippen van een simkaart kan ook gratis voor je gedaan worden in één van de Belsimpel winkels.

  • Hoe krijg ik software updates voor mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Google komt regelmatig met updates voor de Android software. Of jouw telefoon een update krijgt ligt aan het type toestel. Niet elk toestel komt in aanmerking voor alle updates. De fabrikanten zullen precies aankondigen welke toestellen compatibel zijn met de nieuwe update. Het verschilt per land en per toestel wanneer een update beschikbaar is.

    Als je er een Android-update beschikbaar is voor jou telefoon krijg je meestal een melding, waarna je de update kunt installeren. Deze krijg je Over-The-Air (OTA). Dat betekent dat je jouw telefoon niet op de computer hoeft aan te sluiten! Het installeren van een software-update kan veel data kosten, het is daarom aan te raden om de update te installeren over een WiFi-verbinding. Je kunt in de instellingen van je telefoon ook handmatig zoeken naar updates.

  • Wat is Near Field Communication (NFC)?

    Antwoord:

    Near Field Communication (NFC) is een contactloze communicatiemethode. Het bereik is ongeveer 10 centimeter. Met behulp van NFC verstuur je draadloos bestanden door je eigen apparaat tegen een ander NFC-apparaat te houden. Betalen met je telefoon kan ook door middel van NFC.

    Een andere mogelijkheid met NFC zijn tags. Dit zijn speciale ‘stickers’ die je programmeert om een bepaalde actie uit te voeren. Raak met je smartphone een tag aan, zal de smartphone de acties die in de tag staan uitvoeren. Een voorbeeld is een tag in de auto die bluetooth en GPS inschakelt.

    In het dossier NFC vind je veel meer informatie over bijvoorbeeld de toepassingen van NFC. De betekenis van andere technische begrippen vind je in onze verklarende woordenlijst.

  • Hoe kan ik met mijn Sony Xperia V gebruik maken van het 4G-netwerk?

    Antwoord:

    Om gebruik te maken van het 4G-netwerk zijn drie dingen belangrijk: een 4G-ready toestel, het juiste abonnementen en een simkaart die 4G-netwerk kan ontvangen.

    Een toestel is 4G-ready als het toestel 4G-frequentie kan ontvangen en gebruiken. Verder heb je een abbonement nodig met 4G internet. Providers die momenteel 4G aanbieden zijn KPN, T-Mobile, Vodafone, Tele2, Ben, Simyo en Telfort. Naast een 4G-abonnement en toestel heb je ook een simkaart nodig die 4G ondersteunt. Oude simkaarten van voor 2006 zijn hiervoor niet geschikt.  Vraag dan eenvoudig een nieuwe simkaart aan bij je provider of bij Belsimpel.

    Meer informatie over 4G vind je in ons dossier 4G.

  • Het mobiele internet op mijn Sony Xperia V doet het niet, maar in een ander toestel doet de simkaart het wel. Wat te doen?

    Antwoord:

    In de meeste gevallen werkt mobiel internet direct wanneer je je simkaart in je smartphone plaatst. Wanneer dit niet zo is kan het zijn dat je handmatig een APN moet instellen. In het Dossier APN Instellingen lees je hoe dat moet en wat je moet invullen!

  • Mijn oplaadkabel blijft niet goed vastzitten in mijn Sony Xperia V. Wat kan ik doen?

    Antwoord:

    Over tijd kan het voor komen dat vuil en stof zich ophoopt in de oplaadpoort van je telefoon. Hierdoor kan het zijn dat je kabel niet meer goed blijft zitten en dat opladen niet meer altijd goed gaat. Je kunt dit probleem eenvoudig verhelpen door het opgehoopte vuil en stof voorzichtig te verwijderen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een tandenstoker. Door voorzichtig langs de randen en hoeken binnenin de oplaadpoort te gaan schraap je het opgehoopte vuil weg. Zo kan je oplaadkabel weer verbinding maken met je toestel. Let hierbij wel op dat je geen extra kracht zet, er gewoon langsheen schrapen is vaak al genoeg. Nadat je het vuil hebt weggeschraapt kan het ook nog helpen om nog een keer flink te blazen in de oplaadpoort. Kijk hierbij wel uit dat er geen vocht in de poort komt.

  • Hoe kan ik My Xperia uitschakelen op mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Als je een Sony-product retourneert of ter reparatie stuurt, dan is het noodzakelijk dat je ‘My Xperia’ uitzet. Zet je Sony-account uit met de volgende instructies::

    1. Ga naar myxperia.sonymobile.com;
    2. Log in met je Google- of Sony-account;
    3. Klik op het kruisje bij het apparaat waarop je het account wilt uitschakelen.

    Zie je je toestel niet staan? Dan heb je je account mogelijk al uitgeschakeld.

  • Is mijn Sony Xperia V geschikt voor de Belsimpel.nl VR-bril?

    Antwoord:

    De Belsimpel.nl VR-bril is bruikbaar met alle smartphones, aangezien je de telefoon niet op de bril hoeft aan te sluiten. Je hebt voor een leuk bedrag een virtual reality-bril in huis die je eenvoudig in elkaar zet. De bril is in principe geschikt voor telefoons van alle formaten, maar phablets van boven de 5 inch kunnen wat uitsteken. Het scherm blijft dan wel gewoon zichtbaar. Als je telefoon kleiner is dan 4 inch kan het zijn dat deze niet helemaal goed in de bril past kan het toestel een beetje gaan schuiven. 

    Hulp nodig bij het in elkaar zetten van de VR-bril? Hier zie je hoe je dat doet! Je bestelt de Belsimpel.nl VR-bril hier.

  • Hoe verbind ik mijn Sony Xperia V met een Motorola-product?

    Antwoord:

    Motorola heeft een applicatie ontwikkeld waarmee je je Android-telefoon met een Motorola-product kunt verbinden. Dit is de “Motorola Connect”-applicatie. Je kunt deze applicatie vinden in de Google Play Store. Met Motorola Connect kun je bijvoorbeeld zien waar de andere apparaten zich bevinden en hun batterijstatus zien.
    Als je deze app voor het eerst gebruikt voer je je e-mailadres in. Vervolgens zal er een nieuwe pop-up verschijnen waarmee je de app toestemming geeft en druk je op volgende. Als je op de hoogte wilt worden gehouden van updates, vink je dat aan in het volgende scherm. Hierna is je app klaar voor gebruik en kun je je telefoon bijvoorbeeld linken aan Motorola producten zoals: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround en Power Pack Micro.

  • Hoe snel verbruik ik mijn MB's?

    Antwoord:

    Je verbruikt de MB's uit je databundel als je gebruik maakt van mobiel internet. Als je op een WiFi-verbinding zit, gaan de MB's níét van je bundel af. Hoe snel je je MB’s verbruikt hangt helemaal af van de snelheid van je mobiele netwerk, wat je allemaal op internet doet en hoeveel je internet. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel MB's je ongeveer verbruikt met verschillende acties:

    Activiteit Gemiddeld verbruik
    WhatsApp (alleen tekst) 0,01 MB per bericht
    WhatsApp (met foto) 0,10 MB per bericht
    E-mail (alleen tekst) 0,01 MB per e-mail
    Website bekijken 1 MB per pagina
    Foto uploaden of mailen 1 MB per foto
    Muziek streamen (hoge kwaliteit) 2 MB per minuut
    Filmpjes streamen (bijvoorbeeld YouTube of Netflix) 2-5 MB per minuut
    Videobellen 3 MB per minuut
    Applicatie downloaden Verschilt per app. Enkele populaire apps als voorbeeld: WhatsApp is 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB en Snapchat 118 MB. Spelletjes zijn vaak nog groter; dit kan oplopen tot wel 1GB of meer.

    Let erop dat bovenstaande gegevens gelden voor gemiddeld verbruik, het daadwerkelijke verbruik kan verschillen. Een aantal voorbeelden:

    • Hoe hoger de kwaliteit van een video- of audiobestand, des te meer data je verbruikt bij het kijken of beluisteren van het bestand;
    • Als je een Whatsapp-bericht verstuurt met een bijlage, zoals een foto, dan kost dit ook meer data;
    • Als er meer animaties op een website staan, bijvoorbeeld bewegende onderdelen of reclames, verbruik je ook meer data.

    Om MB's uit je databundel te besparen kun je het beste grote applicaties en software-updates het beste downloaden als je op een WiFi-verbinding zit. Klik hier als je meer wilt weten over datagebruik en/of data besparen. Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat een gemiddelde gebruiker rond de 1000 tot 1500 MB per maand gebruikt. Als je intensief gebruik maakt van mobiel internet kun je beter kiezen voor een bundel van 2000 of 3000 MB of misschien meer. Je kunt vaak bij je huidige provider checken hoeveel MB je gemiddeld verbruikt.

    Als je gebruik maakt van 4G of 4G+ wordt de data sneller verwerkt. Dit betekent dat je in dezelfde hoeveelheid tijd meer data verbruikt dan met een 3G-verbinding. 4G gebruikt dus niet zozeer meer data dan 3G, maar omdat het sneller werkt wordt er in dezelfde tijd meer data verwerkt. Als je een 4G-verbinding hebt betekent dit vaak dat je meer data gebruikt dan je misschien gewend was met 3G. Op deze pagina lees je meer over 4G-internet.

  • Mijn Sony Xperia V geeft steeds de melding dat het geheugen vol zit. Hoe kan ik dit voorkomen?

    Antwoord:

    Het korte antwoord: verwijder apps, foto's en video's van je telefoon.

    Het uitgebreide antwoord: Een telefoon heeft twee verschillende soorten geheugen: het opslaggeheugen en het werkgeheugen (ook wel RAM genoemd). In het opslaggeheugen worden bestanden, zoals foto's en apps, opgeslagen. In het werkgeheugen worden actieve processen tijdelijk opgeslagen. Het werkgeheugen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je applicaties kunt draaien.

    Als je een melding krijgt dat je geheugen vol is, gaat dit eigenlijk altijd om het opslaggeheugen. Dit komt dan doordat er teveel bestanden op je telefoon staan. Voorbeelden van grote bestanden zijn foto's, video's en apps. Als je opslaggeheugen vol is moet je bestanden van je telefoon verwijderen. Je kunt bestanden zoals foto's en video's ook overzetten naar een computer en daarna van je telefoon afhalen, zodat je ze niet kwijtraakt. Je kunt ook een SD-kaart in je toestel doen, als er een SD-kaart-slot in je telefoon zit. Zo kun je bestanden van je opslaggeheugen naar je SD-kaart verplaatsen voor extra ruimte op je telefoon.

    Wanneer je geheugen elke keer snel vol raakt is het verstandig de camera-instellingen even te checken. Als HDR aanstaat betekent dit namelijk dat er van elke foto twee varianten worden opgeslagen. Hierdoor raakt het opslaggeheugen van je telefoon veel sneller vol. Als je deze instelling uitzet bespaar je dus een hoop ruimte! Je kunt ook de kwaliteit van de foto's en video's iets lager zetten, zodat ze minder ruimte innemen.

  • Er staat LTE op de doos van mijn Sony Xperia V, wat betekent dit?

    Antwoord:

    Als er LTE op de doos van je telefoon staat betekent dat dat het toestel geschikt is voor 4G-internet. Je kunt er dus supersnel mee internetten! LTE is een andere naam voor 4G en betekent Long Term Evolution. In andere landen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en Duitsland, wordt de term LTE veel gebruikt. In Nederland noemen we dit meestal 4G.

    Soms zie je ook de term LTE-A langskomen. Dit betekent LTE Advanced en is hetzelfde als 4G+. Zo’n verbinding is nóg een stuk sneller dan ‘normaal’ 4G-internet.

  • Ik ben mijn PUK-code kwijt. Wat moet ik doen?

    Antwoord:

    Als je drie keer de verkeerde pincode invult, moet je je PUK-code invoeren. Wanneer je deze PUK-code kwijt bent, los je dit als volgt op. De PUK-code is aan te vragen in de persoonlijke omgeving van je provider. Contact opnemen met de klantenservice van je provider is ook een mogelijkheid. De contactgegevens daarvoor vind je op de volgende pagina. Belsimpel.nl heeft wegens privacyredenen geen inzicht in je PUK-code of andere persoonlijke gegevens bij je provider. Wij kunnen je hierbij dus helaas niet verder helpen.

  • Is mijn Sony Xperia V een simlockvrij toestel?

    Antwoord:

    Alle toestellen die Belsimpel.nl verkoopt zijn simlockvrij. Je kunt dus elke telefoon gebruiken met een simkaart van een willekeurige provider. Let hierbij wel op dat de simkaart het juiste formaat heeft. Het levert dus geen problemen op om een los toestel te bestellen bij Belsimpel.nl en daarin je huidige simkaart te gebruiken.

  • Het geheugen van mijn Sony Xperia V is vol. Kan ik het uitbreiden met een SD-kaart?

    Antwoord:

    Het interne geheugen van je toestel is gelimiteerd. Als dit geheugen vol is kun je niet alleen geen nieuwe foto’s meer maken of apps downloaden, maar je toestel wordt er ook langzamer van.
    In het geheugenkaartslot van je toestel kun je een micro-SD kaart stoppen, waarmee je het toestelgeheugen met een bepaald aantal gigabyte kunt uitbreiden. Het verschilt per toestel wat de maximale uitbreidcapaciteit is.

  • Hoe voorkom ik virussen op mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Het installeren van een applicatie kan virussen met zich mee brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan applicaties die gemaakt zijn om mensen op te lichten of gegevens te stelen. Om te voorkomen dat je virussen downloadt tref je de volgende voorzorgsmaatregelen. Kijk ten eerste kritisch naar de titels van de applicaties en het aantal downloads. Wanneer een applicatie duizenden downloads heeft en goede feedback is deze betrouwbaarder en loop je minder risico. Download daarnaast alleen uit de officiële Play Store. Bescherm ten slotte je smartphone tegen virussen met het software pakket Avira Antivirus Security PRO.

    Meer tips over het voorkomen van virussen op je toestel vind je hier

  • Mijn Sony Xperia V is traag, hoe los ik dit op?

    Antwoord:

    Als je telefoon al een tijdje in gebruik is, wordt het toestel soms langzaam. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Als er teveel applicaties open staan, vraagt dit veel van het werkgeheugen, omdat je toestel veel te verwerken heeft. Ook komt het voor dat het opslaggeheugen bijna vol is omdat er veel bestanden of applicaties op je telefoon staan. Verwijder een aantal bestanden om zo meer opslagruimte te creëren en je telefoon sneller te maken. Verder raden we aan je telefoon wekelijks uit en aan te zetten. Dit schakelt applicaties die op de achtergrond actief zijn, uit. 

    Lees hier meer over het voorkomen van langzame software op je telefoon. 

  • Hoe bescherm ik mijn Sony Xperia V tegen kras- en valschade?

    Antwoord:

    Voorkom dat je  toestel beschadigd door gebruik te maken hulpmiddelen, zoals een screenprotector of een hoesje. Zo voorkom je bijvoorbeeld krassen. Een screenprotector is een onzichtbare beschermfolie die je op het scherm plakt. Hoesjes zijn er in vele soorten en maten, zo zijn er hoesjes die de achterkant beschermen en cases die om het hele toestel zitten. 


    Wil je meer weten over de bescherming van je toestel, klik dan hier

  • Hoe verbeter ik de accuduur van mijn Sony Xperia V?

    Antwoord:

    Bij intensief gebruik lopen batterijen snel leeg. Je verbetert de accuduur door op enkele zaken te letten. Sluit actieve applicaties regelmatig af en start je mobiele telefoon met enige regelmaat opnieuw op. Dit sluit applicaties op de achtergrond die de batterijduur verminderen! Let verder op instellingen als GPS, NFC, Bluetooth en/of automatische synchronisatie. Zet deze instellingen uit als je deze niet gebruikt. Het scherm van een mobiele telefoon is vaak de grootste energieverbruiker, door de helderheid standaard te verlagen bespaar je snel en eenvoudig energie!


    Lees meer over de accuduur in het dossier over accuduur.