Klantenservice vandaag geopend vanaf 9.00 uur Orderstatus

Nokia 500 - FAQ

Vragen & antwoorden voor de Nokia 500

  • Kan ik met mijn Nokia 500 gebruik maken van online opslag?

    Antwoord:

    Naast het interne geheugen van je toestel kun je ook gebruik maken van Cloud Storage. Hier kun je jouw foto’s en video’s uploaden, zodat ze niet meer op je telefoon hoeven te staan. Ze blijven wel beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen geen ruimte meer in op je telefoon. Zo blijft je telefoon snel en zal je geheugen veel minder snel vol raken. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.

  • Ik heb een ander formaat simkaart nodig dan ik momenteel heb. Wat moet ik doen?

    Antwoord:

    Tegenwoordig zijn er simkaarten in drie verschillende formaten in omloop: regulier, micro en nano. Als je simkaart te klein is voor je telefoon, kun je een sim-adapter gebruiken. Op deze manier past de simkaart weer in je telefoon. Als je simkaart te groot is, kun je deze bijknippen met een simkaart knipper. Het bijknippen van een simkaart kan ook gratis voor je gedaan worden in één van de Belsimpel winkels.

  • Het mobiele internet op mijn Nokia 500 doet het niet, maar in een ander toestel doet de simkaart het wel. Wat te doen?

    Antwoord:

    In de meeste gevallen werkt mobiel internet direct wanneer je je simkaart in je smartphone plaatst. Wanneer dit niet zo is kan het zijn dat je handmatig een APN moet instellen. In het Dossier APN Instellingen lees je hoe dat moet en wat je moet invullen!

  • Mijn oplaadkabel blijft niet goed vastzitten in mijn Nokia 500. Wat kan ik doen?

    Antwoord:

    Over tijd kan het voor komen dat vuil en stof zich ophoopt in de oplaadpoort van je telefoon. Hierdoor kan het zijn dat je kabel niet meer goed blijft zitten en dat opladen niet meer altijd goed gaat. Je kunt dit probleem eenvoudig verhelpen door het opgehoopte vuil en stof voorzichtig te verwijderen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een tandenstoker. Door voorzichtig langs de randen en hoeken binnenin de oplaadpoort te gaan schraap je het opgehoopte vuil weg. Zo kan je oplaadkabel weer verbinding maken met je toestel. Let hierbij wel op dat je geen extra kracht zet, er gewoon langsheen schrapen is vaak al genoeg. Nadat je het vuil hebt weggeschraapt kan het ook nog helpen om nog een keer flink te blazen in de oplaadpoort. Kijk hierbij wel uit dat er geen vocht in de poort komt.

  • Is mijn Nokia 500 geschikt voor de Belsimpel.nl VR-bril?

    Antwoord:

    De Belsimpel.nl VR-bril is bruikbaar met alle smartphones, aangezien je de telefoon niet op de bril hoeft aan te sluiten. Je hebt voor een leuk bedrag een virtual reality-bril in huis die je eenvoudig in elkaar zet. De bril is in principe geschikt voor telefoons van alle formaten, maar phablets van boven de 5 inch kunnen wat uitsteken. Het scherm blijft dan wel gewoon zichtbaar. Als je telefoon kleiner is dan 4 inch kan het zijn dat deze niet helemaal goed in de bril past kan het toestel een beetje gaan schuiven. 

    Hulp nodig bij het in elkaar zetten van de VR-bril? Hier zie je hoe je dat doet! Je bestelt de Belsimpel.nl VR-bril hier.

  • Hoe snel verbruik ik mijn MB's?

    Antwoord:

    Je verbruikt de MB's uit je databundel als je gebruik maakt van mobiel internet. Als je op een WiFi-verbinding zit, gaan de MB's níét van je bundel af. Hoe snel je je MB’s verbruikt hangt helemaal af van de snelheid van je mobiele netwerk, wat je allemaal op internet doet en hoeveel je internet. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel MB's je ongeveer verbruikt met verschillende acties:

    Activiteit Gemiddeld verbruik
    WhatsApp (alleen tekst) 0,01 MB per bericht
    WhatsApp (met foto) 0,10 MB per bericht
    E-mail (alleen tekst) 0,01 MB per e-mail
    Website bekijken 1 MB per pagina
    Foto uploaden of mailen 1 MB per foto
    Muziek streamen (hoge kwaliteit) 2 MB per minuut
    Filmpjes streamen (bijvoorbeeld YouTube of Netflix) 2-5 MB per minuut
    Videobellen 3 MB per minuut
    Applicatie downloaden Verschilt per app. Enkele populaire apps als voorbeeld: WhatsApp is 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB en Snapchat 118 MB. Spelletjes zijn vaak nog groter; dit kan oplopen tot wel 1GB of meer.

    Let erop dat bovenstaande gegevens gelden voor gemiddeld verbruik, het daadwerkelijke verbruik kan verschillen. Een aantal voorbeelden:

    • Hoe hoger de kwaliteit van een video- of audiobestand, des te meer data je verbruikt bij het kijken of beluisteren van het bestand;
    • Als je een Whatsapp-bericht verstuurt met een bijlage, zoals een foto, dan kost dit ook meer data;
    • Als er meer animaties op een website staan, bijvoorbeeld bewegende onderdelen of reclames, verbruik je ook meer data.

    Om MB's uit je databundel te besparen kun je het beste grote applicaties en software-updates het beste downloaden als je op een WiFi-verbinding zit. Klik hier als je meer wilt weten over datagebruik en/of data besparen. Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat een gemiddelde gebruiker rond de 1000 tot 1500 MB per maand gebruikt. Als je intensief gebruik maakt van mobiel internet kun je beter kiezen voor een bundel van 2000 of 3000 MB of misschien meer. Je kunt vaak bij je huidige provider checken hoeveel MB je gemiddeld verbruikt.

    Als je gebruik maakt van 4G of 4G+ wordt de data sneller verwerkt. Dit betekent dat je in dezelfde hoeveelheid tijd meer data verbruikt dan met een 3G-verbinding. 4G gebruikt dus niet zozeer meer data dan 3G, maar omdat het sneller werkt wordt er in dezelfde tijd meer data verwerkt. Als je een 4G-verbinding hebt betekent dit vaak dat je meer data gebruikt dan je misschien gewend was met 3G. Op deze pagina lees je meer over 4G-internet.

  • Mijn Nokia 500 geeft steeds de melding dat het geheugen vol zit. Hoe kan ik dit voorkomen?

    Antwoord:

    Het korte antwoord: verwijder apps, foto's en video's van je telefoon.

    Het uitgebreide antwoord: Een telefoon heeft twee verschillende soorten geheugen: het opslaggeheugen en het werkgeheugen (ook wel RAM genoemd). In het opslaggeheugen worden bestanden, zoals foto's en apps, opgeslagen. In het werkgeheugen worden actieve processen tijdelijk opgeslagen. Het werkgeheugen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je applicaties kunt draaien.

    Als je een melding krijgt dat je geheugen vol is, gaat dit eigenlijk altijd om het opslaggeheugen. Dit komt dan doordat er teveel bestanden op je telefoon staan. Voorbeelden van grote bestanden zijn foto's, video's en apps. Als je opslaggeheugen vol is moet je bestanden van je telefoon verwijderen. Je kunt bestanden zoals foto's en video's ook overzetten naar een computer en daarna van je telefoon afhalen, zodat je ze niet kwijtraakt. Je kunt ook een SD-kaart in je toestel doen, als er een SD-kaart-slot in je telefoon zit. Zo kun je bestanden van je opslaggeheugen naar je SD-kaart verplaatsen voor extra ruimte op je telefoon.

    Wanneer je geheugen elke keer snel vol raakt is het verstandig de camera-instellingen even te checken. Als HDR aanstaat betekent dit namelijk dat er van elke foto twee varianten worden opgeslagen. Hierdoor raakt het opslaggeheugen van je telefoon veel sneller vol. Als je deze instelling uitzet bespaar je dus een hoop ruimte! Je kunt ook de kwaliteit van de foto's en video's iets lager zetten, zodat ze minder ruimte innemen.

  • Ik ben mijn PUK-code kwijt. Wat moet ik doen?

    Antwoord:

    Als je drie keer de verkeerde pincode invult, moet je je PUK-code invoeren. Wanneer je deze PUK-code kwijt bent, los je dit als volgt op. De PUK-code is aan te vragen in de persoonlijke omgeving van je provider. Contact opnemen met de klantenservice van je provider is ook een mogelijkheid. De contactgegevens daarvoor vind je op de volgende pagina. Belsimpel.nl heeft wegens privacyredenen geen inzicht in je PUK-code of andere persoonlijke gegevens bij je provider. Wij kunnen je hierbij dus helaas niet verder helpen.

  • Is mijn Nokia 500 een simlockvrij toestel?

    Antwoord:

    Alle toestellen die Belsimpel.nl verkoopt zijn simlockvrij. Je kunt dus elke telefoon gebruiken met een simkaart van een willekeurige provider. Let hierbij wel op dat de simkaart het juiste formaat heeft. Het levert dus geen problemen op om een los toestel te bestellen bij Belsimpel.nl en daarin je huidige simkaart te gebruiken.

  • Het geheugen van mijn Nokia 500 is vol. Kan ik het uitbreiden met een SD-kaart?

    Antwoord:

    Het interne geheugen van je toestel is gelimiteerd. Als dit geheugen vol is kun je niet alleen geen nieuwe foto’s meer maken of apps downloaden, maar je toestel wordt er ook langzamer van.
    In het geheugenkaartslot van je toestel kun je een micro-SD kaart stoppen, waarmee je het toestelgeheugen met een bepaald aantal gigabyte kunt uitbreiden. Het verschilt per toestel wat de maximale uitbreidcapaciteit is.

  • Mijn Nokia 500 is traag, hoe los ik dit op?

    Antwoord:

    Als je telefoon al een tijdje in gebruik is, wordt het toestel soms langzaam. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Als er teveel applicaties open staan, vraagt dit veel van het werkgeheugen, omdat je toestel veel te verwerken heeft. Ook komt het voor dat het opslaggeheugen bijna vol is omdat er veel bestanden of applicaties op je telefoon staan. Verwijder een aantal bestanden om zo meer opslagruimte te creëren en je telefoon sneller te maken. Verder raden we aan je telefoon wekelijks uit en aan te zetten. Dit schakelt applicaties die op de achtergrond actief zijn, uit. 

    Lees hier meer over het voorkomen van langzame software op je telefoon. 

  • Hoe bescherm ik mijn Nokia 500 tegen kras- en valschade?

    Antwoord:

    Voorkom dat je  toestel beschadigd door gebruik te maken hulpmiddelen, zoals een screenprotector of een hoesje. Zo voorkom je bijvoorbeeld krassen. Een screenprotector is een onzichtbare beschermfolie die je op het scherm plakt. Hoesjes zijn er in vele soorten en maten, zo zijn er hoesjes die de achterkant beschermen en cases die om het hele toestel zitten. 


    Wil je meer weten over de bescherming van je toestel, klik dan hier

  • Hoe verbeter ik de accuduur van mijn Nokia 500?

    Antwoord:

    Bij intensief gebruik lopen batterijen snel leeg. Je verbetert de accuduur door op enkele zaken te letten. Sluit actieve applicaties regelmatig af en start je mobiele telefoon met enige regelmaat opnieuw op. Dit sluit applicaties op de achtergrond die de batterijduur verminderen! Let verder op instellingen als GPS, NFC, Bluetooth en/of automatische synchronisatie. Zet deze instellingen uit als je deze niet gebruikt. Het scherm van een mobiele telefoon is vaak de grootste energieverbruiker, door de helderheid standaard te verlagen bespaar je snel en eenvoudig energie!


    Lees meer over de accuduur in het dossier over accuduur.