Klantenservice open tot 23.30 uur Orderstatus

Hoe werkt "Geld lenen kost geld"?

Misschien heb je al gemerkt dat sinds 1 mei 2017 de regels voor het kopen van een toestel bij je abonnement veranderd zijn. Als je tijdens de looptijd van je abonnement je toestel afbetaalt, dan heet dit een 'toestelbundel'. Wettelijk gezien geldt dit als het afsluiten van een krediet.

Wanneer je nu een abonnement met toestelbundel afsluit kan het daarom zijn dat om extra informatie wordt gevraagd. Op deze manier wordt gezorgd dat je alleen een abonnement afsluit dat bij jou past. Voor zo'n zogenaamd toestelkrediet geldt gelukkig 0% rente. Zo betaal je dus niets extra's. Deze nieuwe regels gelden waar je ook koopt en voor welke provider je ook kiest.

Hieronder vind je in een handig overzicht wanneer deze regels voor jou gelden. Daarnaast leggen we je alles nog even uit in onze video. Ook hebben we een aantal veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Zo ben je helemaal op de hoogte.

Wat moet je invullen?

  • Bij een contractsduur van 12 maanden

  • Bij een contractsduur van 24 maanden

Veelgestelde vragen

  • Mijn abonnementsaanvraag is afgekeurd door de provider, wat nu?

    Wanneer je provider je aanvraag heeft afgekeurd, heb je verschillende mogelijkheden. Belsimpel.nl heeft om jouw gegevens te beschermen geen inzicht in je afwijzing en kan dus ook geen navraag voor je doen bij je provider. Je hebt de volgende mogelijkheden:

    • Je kiest voor een kleinere toestelbundel
      In dit geval betaal je een groter bedrag vooraf, waardoor het bedrag dat je op afbetaling betaalt kleiner wordt.
    • Je kiest voor een Sim Only-abonnement
      Wanneer je kiest voor een Sim Only-abonnement, heb je niet te maken met een toestel op afbetaling. In plaats daarvan betaal je alleen je standaard maandelijkse abonnementskosten. Dit kun je combineren met de aanschaf van een los toestel.
    • Je kiest voor een ander toestel
      Als je geen Sim Only-abonnement wilt afsluiten met daarbij een simlockvrije telefoon, of niet meer geld vooraf wilt betalen, dan kun je kiezen voor een goedkoper toestel.

    Je provider heeft geen inzicht in je BKR-gegevens. Zo wordt je privacy goed bewaard. Dit houdt dus wel in dat je deze gegevens alleen zelf bij het Bureau Krediet Registratie kunt opvragen.

  • Wat doen jullie met mijn informatie?

    Zoals alle informatie die je doorgeeft bij een bestelling, gaan we vertrouwelijk met je inkomensgegevens om. Je informatie wordt nergens bewaard. We geven je informatie alleen door aan je provider en gebruiken je gegevens niet voor andere doeleinden. Of je je gegevens naar waarheid invult, is je eigen verantwoordelijkheid.

  • Ik houd mijn financiële gegevens liever privé. Wat zijn de mogelijkheden?

    We snappen natuurlijk goed dat je deze informatie voor jezelf wilt houden. Belsimpel.nl gaat altijd goed om met je gegevens en geeft ze slechts door aan je provider. Je inkomensinformatie wordt dan ook niet door Belsimpel.nl bewaard. Als je echt geen gegevens over je inkomsten wilt invullen, dan kun je kiezen voor een kleinere toestelbundel. Bij een 2-jarig abonnement is dit een toestelbundel onder de € 10,- en bij een 1-jarig abonnement een toestelbundel onder € 20,-. Ook kun je kiezen voor een Sim Only-abonnement en het kopen van een los toestel. Zo vermijd je een toestelkrediet.

  • Wie heeft deze regels bedacht?

    Deze regels zijn op 1 mei ingevoerd door de overheid. Het Nibud, een onafhankelijke financiële organisatie, heeft hiervoor de kredietnorm vastgelegd. Met deze norm wordt bepaald of je voldoende financiële ruimte hebt voor het afsluiten van een toestelbundel. Deze norm is gebaseerd op bijvoorbeeld je inkomsten, gezinssamenstelling en woonlasten, waardoor er altijd een voor jou passend advies uitkomt.

  • Hoe wordt mijn maximale toestelbundel bepaald?

    Wanneer je een bestelling plaatst, dan wordt je maximale toestelbundel automatisch berekend. Je ziet bij Belsimpel.nl altijd precies waar je aan toe bent.

  • Wat gebeurt er als mijn gegevens bij het Bureau Krediet Registratie gemeld worden?

    Je provider is verplicht je gegevens te checken bij het Bureau Krediet Registratie wanneer je een toestelbundel boven de € 250,- afsluit. Een melding bij het Bureau Krediet Registratie is meestal positief. Als je altijd netjes je abonnementskosten betaalt, dan werkt deze positieve registratie bij het Bureau Krediet Registratie juist in je voordeel. Zo kunnen andere bedrijven en organisaties namelijk zien dat je je zaken op orde hebt.

  • Wat kan ik doen als ik me bedenk over mijn toestelbundel?

    Heb je na 1 mei een abonnement aangevraagd met een toestel op afbetaling, maar bedenk je je later over je toestelkrediet? Dan mag je het resterende bedrag in één keer aflossen. Hierna betaal je alleen nog je maandelijkse abonnementskosten. Heb je een klacht of probleem met je provider rond het afsluiten van je toestelbundel en kom je er met je provider echt niet uit? Dan kun je contact opnemen met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

  • Wat betekent dit voor mijn bestelling bij Belsimpel.nl?

    Om ervoor te zorgen dat Belsimpel.nl voldoet aan de Wet financieel toezicht, zijn per 1 mei 2017 een aantal dingen veranderd aan het bestelproces. Zo wordt nu tijdens het bestelproces gevraagd om je maandelijkse inkomsten en lasten aan te geven. Verder verandert er voor je bestelling niets. Dat is nog net zo makkelijk als je gewend bent!